مشاوره پیش از ازدواج

دوره آشنایی را گذرانده اید. حلقه ها را خریده اید. لباس عروس را کرایه کرده اید و تالار را رزرو کرده اید. هر دو شما زمان، پول و تلاش زیادی برای برنامه ریزی ازدواج خود صرف کرده اید، اما چقدر زمان برای مشاوره قبل از ازدواج گذاشته اید؟

ازدواج خوب و انتخاب همسر مناسب یکی از بزرگترین تصمیماتی است که بیشتر افراد حداقل یک بار در طول عمرشان می گیرند. چرا که زمانی که فرد ازدواج می کند، تمامی اهداف زندگی، روابط اجتماعی و خانوادگی فرد تحت الشعاع آن قرار می گیرند و دستخوش تغییرات زیادی می شوند .

افرادی که در آستانه این تصمیم گیری بزرگ قرار می گیرند، دچار استرس و اضطراب می شوند که  ممکن است این فشار استرس مانع از آن شود که شخص بهترین و درست ترین تصمیم خود را بگیرد .

یکی از مهمترین دلایلی که مشاوره قبل از ازدواج را مهم و الزامی کرده است، کنترل استرس قبل از گرفتن تصمیم بزرگی مثل ازدواج است .

مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می کند تا توقعات و خواسته های خود را با یکدیگر در میان بگذارید و بدون هیچگونه خود سانسوری و محدودیتی نظر خود را در مورد ازدواج با وی مطرح کنید .

هنگامی که مشاور نظرات و اهداف زوجین را بدون هیچگونه پیشداوری و قضاوت می شنود، می تواند به آن ها کمک کند تا به اهداف و خواسته های یکدیگر نزدیک شوند و انتظارات و توقعات یکدیگر را بهتر و دقیق تر بشناسند . هیچ کسی در جهان نمی تواند ادعا کند که تمام برنامه ها و اهداف خود را دقیقا در زمان از پیش تعیین شده، به واقعیت برساند اما برنامه نداشتن برای آینده یکی از بزرگترین نقاط ضعف خانواده های ایرانی است .

مشاوره قبل از ازدواج برای شما برنامه و چارچوب زمانی ای را تعیین می کند که زمان انجام هر اتفاقی بر اساس توافقات بین زوجین مشخص شود. برای مثال بین مردان سنتی یکی از دلایل ازدواج به دنیا آوردن بچه است که تمایل دارند بلافاصله بعد از ازدواج برای تولد اولین فرزند خود آماده شوند .اما اگر این مسئله با طرف دیگر ازدواج از قبل تعیین نشده باشد ممکن است به دلیل عدم آمادگی برای پذیرش این تصمیم بزرگ، به اختلافاتی بین زوجین ختم شود . از این رو، مشاور ازدواج با پرسش راجع به اهداف ازدواج و زمان رسیدن به هر کدام از این اهداف برای شما و خانواده ی جدیدتان برنامه زمانی تعیین می کند تا به درک عمیق تری از خواسته های یکدیگر برسید 

هدف اصلی مشاوره پیش از ازدواج

هدف اصلی مشاوره پیش از ازدواج، کمک به افراد برای انتخاب زوج مناسب است، این مرحله مهمترین مرحله مشاوره ازدواج است زیرا جنبه پیشگیری دارد و در صورت هدایت صحیح، موجب تأمین بهداشت روانی خانواده می‌شود. اهمیت مشاوره پیش از ازدواج زمانی مشخص می‌شود که انسان‌ها از یکدیگر شناخت کافی ندارند، بنابراین به منظور دستیابی به این شناخت برای ازدواج به مشاوره نیاز دارند.

 بررسی آمادگی دختر و پسر برای ازدواج، ارزیابی هم کفو بودن و یا هماهنگی و همسانی دختر و پسر و ارزیابی مهارت‌های زندگی مشترک ازجمله مواردی است که در مشاوره‌ها انجام می‌شود. هنگامی که دو نفر تصمیم به ازدواج با یکدیگر می‌گیرند در موضوعاتی مانند تصمیم‌گیری در مسائل زندگی مشترک، برنامه ریزی مالی، اوقات فراغت، برقراری ارتباط، اعتقادات مذهبی، فعالیت‌های لذت بخش، صمیمیت و دلبستگی، مسئولیت پذیری، ایجاد تغییر در یکدیگر، قضاوت منصفانه بر مبنای جنبه‌های مثبت و منفی و غیره ممکن است دچار مشکل شوند.

از جمله مواردی که در جلسات مشاوره پیش از ازدواج بررسی می‌شود آرزوها، تمایلات، توقعات، خط قرمزها و رمز و رازهای طرفین است. در مشاوره قبل از ازدواج، مشاور هیچگاه به طرفین نمی‌گوید که این کار را بکنید یا نکنید بلکه وظیفه مشاور آگاه کردن است. مشاور تنها نتیجه ازدواج را بیان می‌کند و انتخاب با خود طرفین است. مشاور تلاش می‌کند دیدگاه‌ها و اهداف زوجین را در زندگی مورد بررسی قرار دهد و طرف مقابل را با این دیدگاه‌ها و اهداف آشنا کند.

برای ازدواج موفق و داشتن زندگی آرام و عاشقانه می توانید از مشاوران مجرب پیش از ازدواج کلینیک روانشناسی جان زیبا بهره ببرید.

نظرات (۳)

  1. منیره مطهری نژاد
    ۱۴۰۰-۰۳-۲۲

    من اعتماد به نفس پایینی دارم ودرجمع احساس خودکوچک بینی دارم وبادیگران نمی توانیم ارتباط خوبی برقرارکنم

    • پشتیبان کلینیک روانشناسی جان زیبا
      ۱۴۰۰-۰۳-۲۳

      با سلام و احترام
      در خواست دارم از تکنیک های افزایش افزایش اعتماد به نفس استفاده کنید و از آیینه برای تمرین بهره بگیرید .بر روی مهارت های فردی خود سرمایه گذاری کنید.

  2. منیره مطهری نژاد
    ۱۴۰۰-۰۳-۲۲

    من درجمع اعتماد به نفس ضعیفی دارم وبادیگران نمی توانم بخوبی رابطه برقرار کنم واین مشکل مرارنج می دهد

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت

اگر می خواهید در وبسایت عضو شوید لطفاً از اینجا عضو شوید.

عضویت در سایت

[wc_reg_form_bbloomer]

در صورتی که قبلاً عضو شدید از اینجا وارد شوید.