شناسایی افراد سمی و روش‌های روبرو شدن با این افراد

برگرفته از کتاب «آدم‌های سمی» اثر لیلیان گلاس، به ترجمه‌ی رقیه کریمی

پیش‌تر درباره والدین سمی و تاثیر منفی آن‌ها بر آینده کودکان صحبت کردیم. جالب است بدانید والدین تنها افرادی نیستند که می‌توانند چنین اثری بر زندگی ما بگذارند. در هر دوره از زندگی ممکن است با افرادی روبرو شویم که معاشرت با آن‎ها سلامت روان ما را تهدید می‌کند. در این مقاله سعی می‌کنیم بیاموزیم که این افراد را شناسایی کنیم و بهترین عکس‌العمل را در برابر آن‌ها داشته باشیم.

افراد سمی کسانی هستند که عمدا یا سهوا به ما آسیب می‌رساند. این آسیب عمدتا به شکل تخریب اعتماد به نفس و شأن ماست و فرد سمی تلاش می‌کند که ما را در برابر این آسیب‌ها بی‌دفاع نگه دارد. فرد سمی می‌تواند از هر طبقه اجتماعی، اقتصادی، سن، سطح خانواده و تحصیلات باشد. اشخاصی که مجبور به تحمل آدم‌های سمی در زندگی خود هستند دچار امراض روحی و حتی بیماری‌های فیزیکی می‌شوند. ضعف در سیستم ایمنی بدن از جمله عوارض گیر افتادن در یک وضعیت سمی است. همچنین وقتی علت تنگ بودن خلق خود را نمی‌دانید، یکی از علت‌های اصلی آن حضور آدم‌های سمی در اطراف شما است.

برای شناسایی افراد سمی زندگی باید چند نشانه را بررسی کنیم:

نشانه‌های احساسی: آیا پس از حرف زدن با او احساس می‌کنید نیرویتان تحلیل رفته است؟ آیا پس از تماس با او روحیه‌تان را از دست می‌دهید؟ آیا بعد از برخورد با او حس می‌کنید که فرد دلخواهی محسوب نمی‌شوید؟

نشانه‌های رفتاری: آیا مایلید برای همیشه از روبرو شدن با او پرهیز کنید؟ آیا پس از معاشرت با او احساس می‌کنید به داروهای آرام‌بخش نیاز دارید؟ آیا رفتار او با شما در خلوت همان گونه است که در حضور دیگران؟

نشانه‌های فیزیکی: آیا وقتی این فرد حضور دارد دچار سردرد می‌شوید؟ آیا درحضور این شخص  در معده خود احساس آشوب می‌کنید؟ آیا با حضور او در صدا و گلوی خود احساس گرفتگی می‌کنید؟

نشانه‌های ارتباطی: آیا موقع حرف زدن با این شخص احساس برافروختگی به شما دست می‌دهد؟ آیا سخنان این شخص موجب آزردگی و دلخوری شما می‌شود؟ آیا موقعی که به طور موقت از این شخص فاصله دارید، حس خوبی به شما دست می‌دهد؟

اگر پاسخ شما به چند مورد از سوال‌های بالا مثبت باشد باید گفت که فرد مورد نظر، شخصی سمی در زندگی شما محسوب می‌شود و هر چه زودتر می‌بایست تاثیر مخرب او را در زندگی خود به حداقل برسانید.

اولین قدم در حل این مسئله، شناخت و درک افراد سمی است. باید بدانید که آدم‌ها از بدو تولد سمی نیستند بلکه شرایط باعث می‌شود برخی افراد به آدم‌های سمی تبدیل شوند. ممکن است خاطره‌ی تلخی از گذشته داشته باشند یا به علت برخوردار نبودن از محبت پدر و مادر یا مسائلی دیگر تبدیل به آدم سمی شده باشند. حسادت مبنای بسیاری از رفتارهای سمی است. احساس حسادت را می‌توان یک واکنش کاملا ذاتی و طبیعی دانست؛ مثل حسادت بچه‌ای کوچک به خواهر یا برادر کوچکتر از خودش که مورد توجه والدین قرار گرفته است. این حس باعث بروز رفتارهایی برای جلب توجه والدین می‌شود و علت آن ناراضی بودن از خود، احساس بی‌ارزش بودن و… است.

در قدم بعدی ما باید این حقیقت را بپذیریم که همیشه کسانی وجود دارند که به ما علاقه ندارند و این مسئله از کنترل ما خارج است. در صورت کنار آمدن با این حقیقت و درک این موضوع که ما هم ناچار به مهرورزیدن به همه نیستیم، راحت‌تر می‌توان با آدم‌های سمی کنار آمد.

مهارت‌های ویژه‌ای نیز می‌توانند ما را در رویارویی با افراد سمی توانمندتر کنند. مثلا می‌توانید با مهارت کم‌توجهی، بهای کمی به افراد سمی بدهید، با مهارت شوخ‌طبعی، تنش‌ها را از خود دور کنید و با مهارت پرسش توام با آرامش، به آن‌ها ثابت کنید که حرفشان احمقانه است.

قطع رابطه نیز یک مهارت است که در نهایت مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر به هیچ وجه نمی‌توانید با افراد سمی کنار بیایید و وجود آن‌ها آسیب‌های غیرقابل جبرانی به زندگی و سلامت شما وارد می‌کند، بهتر است این اشخاص را از زندگیتان حذف کنید.

پس از شناسایی و اعمال رویکرد جدید در برابر افراد سمی، شما می‌بایست با خودتان مهربان باشید  و کمی خود و روان خود را ترمیم کنید. برای شروع لازم است آگاه باشید که از شخص دیگری عصبانی هستید و خود را مورد سرزنش قرار ندهید. هرگز به خشنوت دست نزنید و خشم خود را با نوشتن نامه تخلیه کنید. سعی کنید در راستای اهداف خود حرکت کنید و به سمت موفقیت در زندگی شخصی خود بروید. از تجربه‌ای که کسب کردید، درسی بیاموزید تا مجددا درگیر شرایط مشابه نشوید.  

فراموش نکنید که اگر شما برای خودتان ارزش قائل نشوید، کس دیگری هم نمی‌تواند به شما احترام بگذارد. شما باید مراقب روح، ذهن و بدن خودتان باشید. در صورتی که هنوز درگیر روابط سمی هستید و به تنهایی نمی‌توانید آن را مدیریت کنید با ما تماس بگیرید. متخصصان کلینیک جان زیبا مشتاقانه آماده‌ی یاری رساندن به شما هستند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 2.7]

نظرات (۲۴)

  1. سما اسدیان
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۰

    برای حذف آدم های سمی از زندگیتان هیچگاه احساس گناه و خجالت و پشیمانی نکنید. فرقی نمی کند از بستگانتان باشد یا عشقتان یا یک آشنای تازه. مجبور نیستید برای کسی که باعث رنج و احساس حقارت در شما می شود جایی بازکنید.جدایی ها تلخند و آزار دهنده! امّا از دست دادن کسی که قدر شما را نمی داند و به شما احترام نمی گذارد در حقیقت منفعت است نه خسارت. هرگز سعی نکنید کسی را متوجه ارزشتان کنید.

  2. ساناز خراسانی
    ۱۴۰۱-۰۱-۰۶

    آدم‌های سمی نه تنها بسیاری از ما را محاصره کرده‌اند، بلکه آنقدر قدرتمند و تاثیرگذار هستند که تنها با یک تماس تلفنی یا چند ساعت معاشرت، می‌توانند افکارمان را به هم بریزند
    ویژگی های افراد سمی:
    همیشه شاکی است
    دست از گله برنمی‌دارد
    حرف توی گوشش نمی‌رود
    خودش را قربانی می‌داند
    آرزوهایش ناکام مانده
    با خوش‌بین‌ها نمی‌نشیند
    از شکست استقبال می‌کند
    همه را متهم می‌کند
    زبانش تلخ است
    شادی را بلد نیست
    گوش‌هایش نمی‌شنود
    بی‌اعتماد است
    راه حل فرار از دستشان:
    ریشه‌یابی نکنید
    خودتان را درگیر نکنید
    مراقب خودتان باشید
    دور و برشان نپلکید
    اوردوز نکنید
    بی‌خیال نصیحت شوید
    خودتان را قوی کنید
    از دستشان فرار کنید

  3. امنه خرّمی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۹

    افرادسمی شامل این دسته افرادند:
    افراذتحقیرکننده-افراد خود ویرانگر-افراد فرصت طلب-افرادسست عنصرودمدمی مزاج-افراد دو رو که لبخندی برلب دارند وخنجری دردست-افراد بی ملاحظه و رئیس مآب
    ودارای شخصیت
    اهل غیبت-همیشه عصبانی-اهل جیم شدن-وووو

  4. زهرا یونسی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۹

    با سلام و وقت بخیر
    ما آدما در طول زندگی با افراد مختلف ارتباط داریم،حالا میزان این ارتباط میتونه عمیق یا سطحی باشه…
    در مقاله بالا به این موضوع اشاره شد که انسان باید در ابتدا از روح و ذهن خود مراقبت کند و برای خود ارزش قائل شود و خود را دوست داشته باشد وگرنه نباید توقع احترام از دیگران داشته باشد.
    در ادامه انسان باید خودش افراد سمی را در زندگی اش تشخیص دهد کسانی که با انرژی منفی و ایجاد ناراحتی در روح و ذهن باعث ایجاد ناراحتی در فرد میشود،و از رشد و بالندگی فرد در زمینه های مختلف جلوگیری میکند.
    گاهی ممکنه این افراد سمی، مهربون و دوست داشتنی به نظر برسند،اما غلب خواسته های خودشون رو در اولویت قرار میدن و خواسته های مارو نادیده میگیرن.
    یکی از خصوصیات افراد سمی این است که میخواهند شما به موقعیت قبلی خود برگردین و راکد باشید.
    از دیگر ویژگی افراد سمی حسادت است این افراد از موفقیت،پیشرفت و شادی دیگران در زمینه های مالی،تحصیلی و شغلی ناراضی هستند و فکر میکنند که خودشان لیاقت رسیدن به آن موقعیت را داشته اند.
    دوری از افراد سمی یکی از راه های جلوگیری از افسردگی و اضطراب روزانه است که حتما باید اجرا شود

  5. سمانه هدایت
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۲

    باسلام
    به نظر من افراد سمی منطق را زیر پا می گذارند تاثیر منفی خودشان را بر اطرافیان که بی اطلاع هستند وبرخی به ظاهر از ایجاد آشوب وعصبانی کردن دیگران لذت می برند.
    آدم های سمی همه جا هستند آنها در زندگی خیلی از افراد را نابود می کنند وجلوی پیشرفت آنها را می گیرند وحتی می توانند آنها را تا سطح خودشان پایین بیاورند وآنها را به یک فرد سمی تبدیل می کنند.
    و ما با بیرون کردن این افراد از زندگی ،آرامش خاطر را نصیب خودمان می کنیم .افراد سمی پیچیدگی، نزاع وبدتر از همه استرس واضطراب بیهوده ایجاد می کنند وباعث می شوند آرامش را از ما بگیرند.وافرا ی که بهترین عملکرد را دارند آنهایی هستند که در مواقع استرس قادرند احساساتشان را مهار کنند ومی توانند آرام بمانند ویکی از بزرگترین امتیاز آنها توانایی شناسایی افراد سمی ودور نگه داشتن آنها ست.
    ودر صورتی که با افراد سمی روبه رو شدیم باید تنها سر حرف خودمان باشیم ووقتی فردی قصد عبور از مرز ها و آسیب به زندگی ما را دارند ب خط قرمز های خودمان پافشاری کنیم .

  6. شبنم خیرخواه
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۲

    افراد سمی نمی دانند چگونه دوستان خود را حفظ کنند یا بر آنها اثری مثبت و دلپسند بگذارند. در اصل بسیاری از زویژگی های رفتاری آنها طوری است که اطرافیانشان را آزار می دهد و باعث دوری اطرافیانش از آنها می شود.
    زمانی که ویژگی های افراد سمی را مرور کنیم در کمال شگفتی در خواهیم یافت که بسیاری از از این ویژگی ها را در اطرافیانمان می یابیم، یا در آن دسته از دورروبری‌ها که کششی به آنها نداریم. حتی در کمال ناباوری ممکن است خود را در برخی از این دسته ها بیابید.
    اگر خود را در برخی از این دسته ها دیدید لطفاً عصبانی و برآشفته نشوید و با خود صادق باشید. اگر برای‌تان مهم است که یکی از افراد سمی جامعه نباشید، پس به خاطر داشته باشید آگاهی، نوعی توانمندی است. دانستن اینکه شما نیز گاه می توانید به گونه ای رفتار کنید که برای دیگران سمی باشد، این کمک را به شما می کند که به فکر تغییر رفتار خود بیافتید

  7. زهراشبستانی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۲

    اولین قدم اینه که افراد سمی رو  شناسایی کنیم. ما با توجه به شرایط خودمون افراد سمی رو انتخاب میکنیم.ممکنه کسی که مثلا برای من فرد سمی محسوب بشه ،برای شما آدم عادی محسوب بشه.پس اول باید باتوجه به معیار ها شناسایی بشن.
    یکسری از رفتارها در جامعه ما و بین ما انسان ها به عنوان رفتار های سمی عنوان میشن،معمولا این رفتارها همه جای دنیا منفور و ناخوشایند هستند و اون آدمی که این رفتار ها رو انجام میدهد میشود آدم سمی.
    حال چطور شناساییشون کنیم؟برخی از مشخصات کلی آدم های سمی:
    ۱_منفی نگری مداوم:همه لحظات بد را تجربه میکنندو منفی نگری به آنها هجوم می آورد.منفی نگری رفتار سمی است که روحیه تمام اطرافیان رو خراب میکند.
    ۲_انتقاد بیش از حد:کمی انتقاد سازنده،درصورت نیاز چیز خوبی است،اما زیاده روی درآن مسخره است،بخصوص زمانی که تلاش برای پیدا کردن عیب در دیگران تبدیل شود.
    ۳_خود خواهی:بیش از حدشخص تنها به فکر خودش است و برای رسیدن به خواسته هایش دست به هر کاری میزند،حتی اگر به زیان سایرین باشد.
    ۴_نقش قربانی رو بازی کردن:یک خصوصیت سمی شایع،نقش قربانی بازی کردن افراد به هنگام صحبت از رفتار منفی آنهاست.
    حال پس از شناسایی این افراد باید ببیند چطوری باهاشون رفتار کرد که آسیب کمتری ببینیم:
    الف)وارد هیچ رابطه ای با آنها نشوید.
    ب)خود را در گیر گفتگوهای عذاب آور با آنها نکنید.
    پ)قطع رابطه

  8. Mozhgan akhavein
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۲

    انسان ها روزانه باافرادزیادی ارتباط دارند ،چه در اجتماعات کوچک خانواده ویا اجتماعات بزرگ که شامل محیط کار ، تفریح و…. است. به طور طبیعی هر شخص باافرادی درحال مراوده می باشد که برخی از آنان سبب ناخوشایندی حال در انسان می گردند یا اصلا با وی مراوده ندارند و فقط در محیط کارشان است ،ولی با دیدن یا شنیدن صدای آن شخص حس و حال ناخوشایندی در وی بوجود می آید. این نوع حالت را »دریافت برانگیزاننده« می نامیم . برخی اشخاص با فکر کردن به شخصی که قبلاً سبب ناملایمات در او شده اند حال بد خودرا را دوباره در مورد آن شخص با اثر فکری تجربه می کنند.
    علایم مشهود در بررسی تجربه اشخاص که با افراد سمی، احساس حال بد دارند در می یابیم که این افراد :
    ۱.سطح انرژی شأن پایین می آید
    ۲.هیجانات منفی دارند همچون غم ،ترس وتنفر وخشم و…
    ۳.خلق پایین دارن همچون اضطراب،نگرانی،افسردگی….
    ۴.دچار اشتغال ذهنی می شوند (برگشت به گذشته )،(نگرانی از آینده)،(احساس حال بد در زمان حال)
    که این علایم درمواجهه تکراری شخص با افراد سمی،احساسش را بررسی نکرده واین عمل باعث اشتباه شناختی در فرد می شود .
    در نتیجه فرد علایم ذیل را در خود به وجود می آورد :
    ۱.بی حوصلگی ،سبب پوچ شدن تصمیمات وهدفها وارزشهای زندگی فرد خواهد شد
    ۲.احساس انرژی کم ، در صورت تغذیه مناسب و خستگی مفرط وکرختی می نماید که این نشان دهنده خودکارآمدی پایین در فرد می باشد.
    ۳.خشم ناگهانی،این نشانه عموماً با افرد از محیط بیرون به محیط امن عاطفی منزل آورده می شود و بصورت پرخاشگری به فرزند یا همسر یا والدین و … که با آنها زندگی می کند بروز می کند ،این گونه عکس العمل ها ناشی از بر خورد با افراد سمی اطرافمان می باشد که در همه ابعاد زندگی ما اثر منفی می‌گذارد .
    با پیشگیری و مقابله کردن باید جلوی اثرات منفی ،این افراد سمی را بگیریم ،بدین گونه که نسبت به گفت وگو های نیش دار ویا تمسخر آمیز ،توهین و….. بی اعتنا نباشیم در آن موقع از متد تمرکز بر تنفس یا توجه برگردانی از احساس منفی در خود جلوگیری نماییم وسطح انرژی مان را بالا نگه داریم تا سبب ایجاد احساس منفی در افراد دیگر نشویم و بعد متعهد شویم که آنگونه که با ما رفتار شد با افرادی که با آنها مراوده داریم بدان گونه رفتار نکنیم .
    راه مقابله با افراد سمی :
    ۱. پاسخ های منطقی به صحبتهای سمی ، افرادی هستند در زندگی که با گلایه وغرزدن در هر موردی حس منفی را ایجاد می نمایند با ایجاد تعیین مرز درافکار خود اینگونه میتوان پاسخ داد «بعد ازهمه این حرفها،راه کار مورد نظرت چیست؟»
    ۲.شنونده عاقل باشیم ،نباید اجازه دهیم که حرفهای افراد سمی ما را مشغول کرده و باعث پایین آمدن اعتماد به نفس در ما شود،پس لازم نیست هر کس هرچه را که میگوید بپذیریم .
    ۳.منطقی باشیم ،در برابر افراد سمی نباید احساسی برخورد کنیم.
    ۴.باید احساسات خودمان را بشناسیم،تا بتوانیم بر احساساتمان مسلط باشیم و اجازه ندهیم که انرژی منفی آنها به ما اثر کند ،اگر تابع احساس شویم سریعا سمی میشویم.
    ۵.حد و حدود خاصی بگذاریم،در محیط کار واجتماع در حد کفایت با اشخاص مراوده داشته باشیم .
    ۶.با خودمان مهربان باشیم،در برخورد با افراد سمی یا رفتارهای سمی ،در خودمان احساس تنفر وانزجار یا منفی بافی که سبب ناراحتی وغم وترس و…در ما می شود دوری کنیم.
    ۷.اجازه ندهیم چیزی مانع شادمانی وحس مثبت ماگردد،باید شادی و نشاط زندگی وتفکر مثبت را در خودمان قوت بخشیده نه اینکه وابسته به دیگران باشیم .

  9. فریده باقری
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۲

    در زندگی هر فرد افراد با نظرات و افکار منفی پیدا می شوند که باعث ایجاد نا امیدی و حتی استرس و اضطراب در فرد می شوند باید روابطمون رو با این افراد متناسب با اینکه چه نقشی در زندگیمان دارند دوست ویا غریبه هستند تنظیم کنیم به نظر من تنها این افراد سمی نیستن که برای ما مضر هستن حتی رسانه ها هم می توانند سمی باشند فیلم ها و فضای مجازی. می تواند به روح ما ضرر برساند و در ما یکسری ناراحتی ها را ایجاد کند .والدین سمی می توانند رفتار سمی خودشان را به فرزندانشان انتقال بدهند و به صورت نا خود آگاه فرزندان سمی تربیت کنند تا زمانی که خود فرزندان پی به این ویژگی اخلاقی خودشان ببرند

  10. الهه حاجی احمدی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۰

    افراد منفی و سمی ۶ نوع هستند که باید از آن ها دوری کرد
    ۱)منتقدان منفی:افرادی هستند که همیشه دلیلی برای انتقاد از نحوه عمل شما آنچه می‌گویید یا انجام می‌دهید دارند. این افراد به طور نا خود آگاه سعی میکنن شما را تا سطح خودشون پایین بیارن.
    ۲)متقلب ها:می تواند احساسات شما را طوری دستکاری کنند تا در مورد مسائل احساس گناه یا سرزنش کنید. این افراد شما را از رسیدن به اهدافتان با مشغول کردن به خودشان دور می‌کنند.
    ۳)دروغ گوها:از دوری کردن با آن ها نباید احساس گناه کرد و اگر تحرف واقعیت برای آن ها آسان است پس نباید برایشان تعجب آور باشد که در مشکلات دروغشان درگیر شوند.
    ۴)بدبین ها :همیشه این نظر را دارند که باید از اینجا دور شوند و بروند و شما را در بدترین حالت ذهنی قرار می‌دهند. داشتن این افراد باعث می‌شود زندگیتان خسته کننده شود.
    ۵)خسیس ها:این ها افرادی هستند که همیشه به دنبال کمک گرفتن از دیگران هستند تا بتوانند در هر موقعیتی به نفع خود کار کنند
    ۶)سخن چین ها: اگر مراقب نباشید می‌توانند به بسیاری از افراد آسیب بزنند وقت گذراندن با کسی که سخن چین است دید دیگران نسبت به شما خراب می‌کند

  11. مهدیه کیوان
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۰

    به نظر من نمیشه همه ی کسانی روکه به ما انرژی منفی میدن رو تووو یک راستا قرار داد.گاهی اوقات افرادی هستن که ناخواسته به ما زخم میزنن.اگه به گذسته ی این افراد نگاه کنیم شاید مسائل ناگواری نظر مارو جلب کنه.کودک هایی به این دنیا چشم باز میکنن مثه خمیری هستن که پدر و مادر شخصیت اونارو شکل میدن.بعضی از بچه ها ممکنه توو خونواده ی پرخاشگری بزرگ شده باشن و مسلما این بچه هم در آینده تند خو میشه و ممکنه به اطرافیانش زخم بزنه.پس بهتره بیشتر رو خودمون کار کنیم.انقد روحمونو بزرگ کنیم که حرفای منفی دیگران خیلی ساده رو ما تاثیر نزاره.

  12. پگاه جندقیان
    ۱۴۰۰-۱۲-۰۹

    به نظر من کسانی که ؛ ما را تحقیر و ناامید می‌کنند و مدام اخبار منفی را می‌گویند و همچنین دائما به دنبال انتقاد کردن هستند ، افراد سمی می‌باشند.
    این افراد شاد بودن را بلد نیستند و تاثیر زیادی روی کاهش عزت نفس ما دارند .
    از این دسته افراد ، شاید بالای ۷۰ درصد دراطراف خود داریم . ولی با کار کردن روی انرژی خودمان تمام سم هایی که به طرف ما پرت میکنن رو میتونیم دفع کنیم ….
    به نظر من ؛ باید سعی کنیم تا جای ممکن درباره احساسات و آرزوها و اهدافی که داریم با افراد سمی حرفی نزنیم . بلکه می‌توانیم درباره آب‌وهوا ، غذا ، فیلم و .. بیشتر سخن بگوییم . در آخر هم رها کردن کسانی که روحمان را مسموم می‌کنند ، لطف بزرگیست که در حق خودمان می‌کنیم .👌🍃😇

  13. عصمت اکبرمجنی
    ۱۴۰۰-۱۲-۰۹

    نکته قابل توجهی که در رابطه با افرادا سمی وجود دارد این است که شاید خود فرد هیچ تصوری از اثر رفتار خود در طرف مقابل ندارد یعنی با آگاهی دست به این رفتار سمی نمی زند پس در درجه اول باید بین دو دسته افراد سمی تمایز گذاشت بین افرادی که با آگاهی این کار را انجام می دهد وکسانی بدون هیچ سوء نیتی دست به این عمل میزنن .در برخورد با افراد ناآگاه باید دوستانه وبدون خشونت به آنها گفته شود که رفتارشان چه اثر بدی در روحیه گذاشته میشود شاید این افراد با دانستن این مطلب از رفتار خود پشیمان شوند.در رابطه با کسانی از عمد دست به اینگونه رفتارها میزنن باید که حد ومرز وخطوط قرمز خود را به آنها گوشزد کرد تا از برخورد بعدی آنها جلوگیری شود ودر نهایت تماس با اینگونه افراد کمتر شود.

  14. فاطمه رستمیان
    ۱۴۰۰-۱۲-۰۹

    آدمهای سمی کسانی هستند که احساسات مارا تخریب میکندد و به ما اجازه رشد و پیشرفت نمیدهند و ذهن و افکار مارو به اون مسیری ک خودشون میخواهند هدایت میکنند. این افراد قدرت خارق العاده ای دارند جوری ک حتی با یک ساعت معاشرت هم میتوانند افکار مارا به طور کلی بهم بریزن . ما نباید ب این جور افراد در زندگیمان اعتماد کنیم و باید حذف شون کنیم از زندگیمون و نباید بابت حذفشون احساس گناه یا عذاب وجدان داشته باشیم چون حذف آنها ب نفع خودمونه . و اگرهم مجبوریم که با آدمهای سمی در زندگیمون ارتباط داشته باشیم باید برای ارتباط با آنها مرز تعیین کنیم یعنی به اندازه ارزشی ک برای ما دارند باهاشون حرف بزنیم و غرق ارتباط با این آدمهای سمی نشویم.

  15. مبینا
    ۱۴۰۰-۱۲-۰۸

    افراد سمی کسانی هستند که عمدا یا سهوا به ما اسیب می رسانداین اسیب عمدتا به شکل تخریب اعتماد بنفس و شان ماست و فرد سمی تلاش می کند که مارا درزر این اسیب های دفاع نگه دارد فرد سمی می تواند از هر طبقه اجتماعی اقتصادی سنی،سطح خانواده و تحصیلات باشد . افرادی که مجبور هستند این افراد را تحمل کنند دچار امراض روحی وحتی بیماری های فیزیکی می شوند.وقتی علت تنگ بودن خلق بودن خود را نمیدانید بکی از علت های اصلی ان حضور آدم های سمی دراطراف ماهاست فراموش نکنید که اگر شما برای خودتان ارزش قائل نشوید دیگران هم برای شما ارزش قائل نمی شوند شما باید مراقب زوخ ذهن و بدن خودتان باشید .ماباید بپذیریم که همیشه کسانی وجوددارند که ب ما علاقه ندارند واین مسئله ازکنترل ماخارج است درصورت کنار امدن بااین موضوع که ماهم ناچار به مهر ورزیدن به همه نیستیم راحت تر می توان باادم های سمی کنار امد.

  16. محمد عزیزی
    ۱۴۰۰-۱۲-۰۸

    یکی از ویژگی های بارز افراد سمی از بین بردن امید دریک فرد می تواند باشد. اینکه یک شخص در تقابل با یک فرد سمی درباره ی یک موضوع خاص در حال بحث و تبادل نظر هستند به نوعی او را از انجام این کار پشیمان کند به عنوان مثال در جهت انجام یک کار با او به تبادل نظر بپردازد اما پاسخ هایی دریافت کند که ذوق و شوق شروع و انجام کار را در یک فرد از بین ببرد مشخصات بارز چنین فردی است راه های شناسایی پیش تر ذکر شده اما یکی از راه های مواجهه با چنین افرادی معاشرت نکردن با ان فرد است به گونه ای که موضوعات مهم را در اختیارش قرار نگیرد زمانی که فرد این کار انجام دهد به طور خودکار نقش و تاثیر این چنین افراد از زندگی کم و نهایتاً محو میشود اما قابل به ذکر است این روند را نباید در برابر تمامی افراد به کار برد صورت بروز چنین رخدادی ممکن است خودمان به صورتی که مطلع نمی‌شویم به یک فرد سمی برای افراد دیگر و اطرافیان خودمان بدل شویم.

  17. سحر معماریان
    ۱۴۰۰-۱۲-۰۸

    ویژگی افراد سمی :
    ۱) آنها خودخواه هستند.
    ۲)حسادت می‌کنند
    ۳) سمی و بدجنس هستند.
    ۴)قضاوت کننده هستند.
    ۵)دروغ گو هستند.
    شما می‌توانید با شناخت ویژگی های این افراد سمی اطراف خود را شناسایی کنید و با استفاده از راهکارهای بسیار ساده آنها را از زندگی خود دور کنید.
    راهکار های حذف افراد سمی از زندگی خود:
    ۱) نباید از خودتان نقطه ضعف نشان دهید.
    ۲) کاهش تاثیر آن‌ها بر احساسات‌تان است.
    ۳)لازم است تا به فکر رفع آشفتگی‌های زندگی باشید.
    در آخر هم باید بگویم که تنها راه حذف این افراد از زندگی شماست تا آرامش ابدی در زندگی داشته باشید.!
    کتاب آدم‌های سمی نوشته لیلیان گلاس است که با خواندن این کتاب، شما می‌توانید با افراد سمی خود مقابله کنید.

  18. زهرا قاسمی
    ۱۴۰۰-۱۲-۰۸

    بنظر من افراد سمی کسانی هستند که سعی میکنن با حرف های ناامید کننده مارا از رسیدن به ارزو ها و مسیر پیشرفت بازدارند آنها مانع اعتماد به نفس و خوشحال بودن هستند.
    ما باید برخی از ویژگی های افراد سمی را بدانیم انها در زندگی‌شان هدف مشخصی ندارند وسعی میکنند همه را راضی نگه دارند وقتی ویژگی آنها را مطالعه‌ میکنیم می‌بینیم در اطرافمان افراد زیادی با این ویژگی ها هستند و ما باید از انها دوری کنیم وارتباطمان را با این افراد قطع کنیم که انها نتوانند به زندگی و سلامت روحی ضربه بزنند.

  19. فریبا بختیاری
    ۱۴۰۰-۱۲-۰۸

    فرد سمی را بشناسید!

    زمانی که ویژگی های افراد سمی را مرور کنیم در کمال شگفتی در خواهیم یافت که بسیاری از از این ویژگی ها را در اطرافیانمان می یابیم، یا در آن دسته از دورروبری‌ها که کششی به آنها نداریم. حتی در کمال ناباوری ممکن است خود را در برخی از این دسته ها بیابید
    زمانی که ویژگی های افراد سمی را مرور کنیم در کمال شگفتی در خواهیم یافت که بسیاری از از این ویژگی ها را در اطرافیانمان می یابیم، یا در آن دسته از دورروبری‌ها که کششی به آنها نداریم. حتی در کمال ناباوری ممکن است خود را در برخی از این دسته ها بیابید.
    افراد سمی نمی دانند چگونه دوستان خود را حفظ کنند یا بر آنها اثری مثبت و دلپسند بگذارند. در اصل بسیاری از زویژگی های رفتاری آنها طوری است که اطرافیانشان را آزار می دهد و باعث دوری اطرافیانش از آنها می شود.
    زمانی که ویژگی های افراد سمی را مرور کنیم در کمال شگفتی در خواهیم یافت که بسیاری از از این ویژگی ها را در اطرافیانمان می یابیم، یا در آن دسته از دورروبری‌ها که کششی به آنها نداریم. حتی در کمال ناباوری ممکن است خود را در برخی از این دسته ها بیابید.
    اگر خود را در برخی از این دسته ها دیدید لطفاً عصبانی و برآشفته نشوید و با خود صادق باشید. اگر برای‌تان مهم است که یکی از افراد سمی جامعه نباشید، پس به خاطر داشته باشید آگاهی، نوعی توانمندی است. دانستن اینکه شما نیز گاه می توانید به گونه ای رفتار کنید که برای دیگران سمی باشد، این کمک را به شما می کند که به فکر تغییر رفتار خود بیافتید.

  20. فریبا بختیاری
    ۱۴۰۰-۱۲-۰۸

    حقوق نیوز
    رفتارشناسی۳۰۰۳۱۴۰۲
    ۳۰ فرد سمی را بشناسید!
    زمانی که ویژگی های افراد سمی را مرور کنیم در کمال شگفتی در خواهیم یافت که بسیاری از از این ویژگی ها را در اطرافیانمان می یابیم، یا در آن دسته از دورروبری‌ها که کششی به آنها نداریم. حتی در کمال ناباوری ممکن است خود را در برخی از این دسته ها بیابید
    ۳۰ فرد سمی را بشناسید!

    زمانی که ویژگی های افراد سمی را مرور کنیم در کمال شگفتی در خواهیم یافت که بسیاری از از این ویژگی ها را در اطرافیانمان می یابیم، یا در آن دسته از دورروبری‌ها که کششی به آنها نداریم. حتی در کمال ناباوری ممکن است خود را در برخی از این دسته ها بیابید.

    افراد سمی نمی دانند چگونه دوستان خود را حفظ کنند یا بر آنها اثری مثبت و دلپسند بگذارند. در اصل بسیاری از زویژگی های رفتاری آنها طوری است که اطرافیانشان را آزار می دهد و باعث دوری اطرافیانش از آنها می شود.

    زمانی که ویژگی های افراد سمی را مرور کنیم در کمال شگفتی در خواهیم یافت که بسیاری از از این ویژگی ها را در اطرافیانمان می یابیم، یا در آن دسته از دورروبری‌ها که کششی به آنها نداریم. حتی در کمال ناباوری ممکن است خود را در برخی از این دسته ها بیابید.

    اگر خود را در برخی از این دسته ها دیدید لطفاً عصبانی و برآشفته نشوید و با خود صادق باشید. اگر برای‌تان مهم است که یکی از افراد سمی جامعه نباشید، پس به خاطر داشته باشید آگاهی، نوعی توانمندی است. دانستن اینکه شما نیز گاه می توانید به گونه ای رفتار کنید که برای دیگران سمی باشد، این کمک را به شما می کند که به فکر تغییر رفتار خود بیافتید.

  21. رضا حیدر زاده
    ۱۴۰۰-۱۲-۰۸

    به نظر من .. نادیده گرفتن رفتار و صحبت های آدم های سمی و بی شخصیت تا یه جایی امکان پذیره اما از یه زمانی به بعد اگه نادید بگیری فکر میکنن که میتونن هر طوری که دوست دارن رفتار کنن.
    باید تا یه جایی سکوت کنی و اگه دیدی سکوتت جواب نداد، باید با فکر و منطقت طوری رفتار کنی که اونا دست و پاشون رو از توی زندگیت جمع کنن.

  22. زهرا عالمی
    ۱۴۰۰-۱۲-۰۸

    چند مورد از رفتار افراد سمی که مانع خوشحال بودن و اعتماد به نفس انسان میشود:
    ۱. همیشه می‌خواهند دیگران را راضی نگه‌دارند.
    ۲. باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه می‌کنند.
    ۳. همیشه سرشان شلوغ است و وقتی برای تفریح و استراحت ندارند.
    ۴. جایی که لازم است مخالفت کنند یا حرفی بزنند، ساکت می‌مانند.
    ۵. برای خودشان مشخص نمی‌کنند دقیقا چه چیزی از زندگی می‌خواهند.
    این افراد با حرف های آزار دهنده ی خود باعث رنجش و ترس و نگرانی ما می‌شوند و تنها راه برای اینکه اعتماد به نفس خودتان را تقویت کنید اینه که از این افراد سمی دوری کنید و از زندگیتان حذفشان کنید و یا با حرف زدن منطقی آنها را قانع کنید.

  23. سودابه حاجی عباسیان
    ۱۴۰۰-۱۲-۰۸

    آدم سمی کسی است که می‌تواند در برابر شما و آرزوهایتان قرار گیرد. کسی که می‌تواند زندگی شما را مسموم کند، کسی که حمایت‌کننده نیست، کسی که نمی‌تواند پیشرفت شما را ببیند، کسی که آرزوهای شما را دست‌کم می‌گیرد و نمی‌خواهد شما زندگی شاد و پرباری داشته باشید.
    افراد سمی نه تنها زندگی شما را تباه می‌کنند و جلوی رشدتان را می‌گیرند بلکه می‌توانند شما را هم در سطح خودشان پایین بکشند و شما را هم تبدیل به یک آدم سمی کنند.
    برای اینکه این افراد نتوانند در زندگی شما تأثیری منفی داشته باشند، بهتر است در را به روی آن‌ها ببندید، ارتباطتان را با چنین افرادی قطع کنید و برای اینکه سلامت ذهنتان به خطر نیفتد، آن‌ها را از زندگی خود بیرون کنید.

  24. اکرم عبادی
    ۱۴۰۰-۱۲-۰۸

    باسلام
    درموردآدمهای سمی چه نوع افرادی هستند؟گفته میشود تقریبا همه ی ما در مدرسه و محیط اجتماع و در جمع خانواده تجربه ی برخورد با کسانی را که همیشه ساز مخالف میزنند داشته ایم. خودرای بودن آنها،جو دوستانه راازبین میبردوحالتی منفی بین افراد حاضربرقرارمیکنداینگونه افرادآدمهای سمی زندگیمان هستند و آنان قادرند منفی نگری شان را به حقیقتی بسیارفراگیرتبدیل کنند.اینگونه افراد مغرورورفتاری آزاردهنده و کلامی نیشداردارند.این افراد به گروههای مختلفی تقسیم میشوند از جمله :قضاوت کنند ها،بهانه گیرها،خبرچین ها،دروغگوها،کنترل گرها میباشند.راه حلی که در مواجهه با آدمهای سمی میتوان داشت ۱_بدنبال ریشه یابی هیچ موضوعی درباره آدمهای سمی نباشید.۲_واردهیچ رابطه ای با انها نشوید.۳_خودتان رادرگیرگفتگوهای عذاب آور با آنها نکنید.۴_خودتان راقوی کنید.۵_اصلابه فکرنصحیت آنها نباشید.تغییر در شیوه ی تفکر افرادمنفی گر به مهارت های جدیدی نیاز دارند.در هر حال بهترین راه مقابله در برابر همچنین آدمهای سمی زندگیتان کشف نقاط حساس خودتان است و اینکه بارها در ذهن خود تکرار کنید که برچسب هایی که سمی ها به من میزنند تغییری در شخصیتم ایجاد نمیکند.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت

اگر می خواهید در وبسایت عضو شوید لطفاً از اینجا عضو شوید.

عضویت در سایت

[wc_reg_form_bbloomer]

در صورتی که قبلاً عضو شدید از اینجا وارد شوید.