بدون شک اولین پاسخ این است: هدف روان درمانی رشد و گسترش شادمانی ذهنی است. بر اساس این دیدگاه، هدف روان درمانی این است که فارغ از عوامل محیطی،  احساس خوبی داشته باشیم. برای مثال وینی کات و یونگ به عنوان دو تن از چهره های صاحب نام روانشناسی در آثار خود  به چنین دیدگاهی اشاره کرده اند. طرفداران این عقیده معتقدند هدف درمانگر باید کاهش درد و رنج مراجع، افزایش احساس خوشبختی، افزایش احساس قدرت، پذیرش خود، خوش بینی و تقویت اعتماد به نفس است.

این دیدگاه گویای این واقعیت است که بسیاری از افراد به این دلیل که از جنبه های مختلف زندگی خود ناراضی هستند، وارد درمان می شوند. همچنین این دیدگاه در مورد روان درمانی مبتنی بر این اصل است که درمانگران باید به ارزشهای مراجعان خود احترام بگذارند.

اگرچه این دیدگاه در عمل مشکل ساز است. به عنوان مثال به یک فرد معتاد هروئین فکر کنید که تمام مایحتاج خود را دارد، از اعتیاد خود خوشحال است و نمی خواهد کار دیگری با زندگی خود انجام دهد. اگر این فرد به اعتیاد خود ادامه دهد درمانگر ممکن است احساس کند که درمان موفقیت آمیز نبوده و به هدف خود نرسیده است. همین امر در مورد خودشیفتگانی که از دستکاری دیگران راضی هستند، در مورد افراد نمایشی که  که موفق به جلب توجه دیگران می شوند صدق می کند. پاسخ اول مشکل ساز به نظر می رسد زیرا به این معناست که بعضی از روشهای درمانی حتی اگر مراجعان مطابق ارزشهای خود از آن بسیار راضی باشند و محیط نیز آنها را بپذیرد با موفقیت پایان نیافته اند. بنابراین ، شاید ما باید پاسخ دیگری را انتخاب کنیم: هدف درمان این است که بهزیستی عینی مراجع را بهبود بخشد، یعنی اجازه دهد مراجع از زندگی عینی خوبی برخوردار باشد – زندگی خوب واقعی برای مراجع نه تنها ایجاد شادمانی ذهنی.  دیدگاههای اریک فروم و آبراهام مزلو، مداقع چنین دیدگاهی در مورد هدف نهایی روان درمانی است. این پاسخ این مزیت را دارد که در مقابل مثالهای فوق آسیب پذیر نیست.

گرچه، پاسخ دوم نیز در برابر برخی از نمونه های مثال زدنی آسیب پذیر است. پدر و مادری را در نظر بگیرید که تصمیم دارند چند سال دیگر در یک ازدواج ناخوشایند باقی بمانند زیرا می دانند که در آن شرایط طلاق برای فرزندشان پیامدهای ناگواری را به دنبال دارد. در چنین حالتی، هدف از این روش درمانی می تواند کمک به والدین در انجام این تصمیم باشد، اگرچه این تصمیم باعث بهبود بهزیستی عینی والدین   نمی شود. بنابراین، حمایت از تصمیمات مراجع برای زندگی به روشی که بهزیستی عینی آنها را کاهش دهد، گاهی اوقات می تواند هدف موفقی برای درمان باشد.  سومین پاسخ این است که هدف روان درمانی تقویت معنای زندگی است. معنای زندگی با آنچه شایسته ستایش و احترام در زندگی خود و دیگران است، یا آنچه ممکن است فرد به حق به آن افتخار کند ارتباط زیادی دارد.

به نظر می رسد رویکرد سوم به روان درمانی، در برابر هیچ یک از نمونه های متضاد که دو مورد قبلی را تضعیف می کند، آسیب پذیر نیست. روان درمانی بر اساس رویکرد سوم، از تصمیم فرد معتاد به هروئین برای تعمیق وضعیت خود و یا تلاش های فرد خودشیفته برای دستکاری دیگران حمایت نخواهد کرد. اما چنین درمانگری از تصمیم برای چند سال دیگر باقی ماندن در یک ازدواج نافرجام و یا پیوستن به نبرد علیه نازی ها حمایت خواهد کرد.

ون گوگ نقاش یا امیلی دیکنسون شاعر را در نظر بگیرید. زندگی آنها به لطف کار هنری چشمگیرشان معنی دار تلقی می شود. اما به نظر می رسد این کار ارتباط زیادی با زندگی پریشان آنها داشته است. ون گوگ در بخشهای قابل توجهی از زندگی خود پریشان بود و دچار توهم، اپیزودهای روان پریشی و شکست عاطفی شد تا اینکه در سن 37 سالگی خودکشی کرد. دیکینسون تمایلی به ملاقات با مردم و بعدا حتی ترک اتاق خواب خود نداشت. بسیاری از شعرهای او درباره بیماری، مرگ و عشق تحقق نایافته است.

فرض کنید درمانی که به این دو هنرمند کمک می کرد زندگی ذهنی خوشی داشته باشند یا از نظر عینی خوب باشند که باعث می شد هنر خود را خلق نکنند، یعنی زندگی منظم همراه باخوشبختی و رفاه عینی داشته باشند چه بسا تهی از معنا.  هدف کلی روان درمانی ترکیبی متعادل از سعادت ذهنی ، بهزیستی عینی و معنای زندگی است. در برخی شرایط ممکن است لازم باشد یکی از این اهداف بیش از اهداف دیگر مورد تأکید قرار گیرد و ممکن است بین این سه بده بستانی برقرار باشد. کارهای بیشتری در مورد پایان مناسب روان درمانی، که گزینه نسبتاً مغفول معنای زندگی را نیز در نظر می گیرد، ضروری است.

گروه ترجمه و تحقیق کلینیک روانشناسی جان زیبا

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 4.6]

نظرات (۶۱)

  1. ساناز خراسانی
    ۱۴۰۱-۰۱-۰۶

    روان درمانی در بهبود انواع مشکلات درون روانی و بین فردی به شما کمک می‌کند. از جمله مهم‌ترین این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
    – مشکلات مربوط به سازگاری با شرایط زندگی
    – کنار آمدن با رویدادهای آسیب‌زا
    – کنار آمدن با غم از دست دادن
    – اختلالات روانی خاص نظیر افسردگی و اضطراب
    – اختلالات و مشکلات مرتبط با سوءمصرف مواد
    – مشکلات ارتباطی با همسر و سایر افراد مهم در زندگی
    و…

  2. مریم نجفی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۰

    همه ی ما با گوهری ارزشمند در نهاد خود به دنیا می آییم، این گوهر که جوهره ی هستی ماست روح ماست که پاک، باشکوه، معصوم و درخشان است. اما در طول مسیر زندگی خود عوض آنکه با خویشتن ارزشمند خویش بیشتر و بیشتر آشنا شده و با آن همسو شویم، از آن فاصله میگیریم، آن را از دست میدهیم و با لایه های سخت و محکم برگرفته از انواع ترس ها و پریشانی ها آن را می‌پوشانیم.
    باید بدون ترس از قضاوت شدن، طرد شدن، پذیرفتنی نبودن، و… جنبه های منفی و پریشان خود را بپذیریم، فرافکنی های خود را ببینیم، به لایه های عمیق تر روان خود رجوع کنیم تا هر چه بیشتر به موهبت ذاتی خود نزدیک و نزدیک تر شده و به رنج هایمان پایان دهیم.

  3. ساراخسروی
    ۱۴۰۰-۱۰-۲۸

    سلام.وقتتون بخیر .
    از نظر من هدف درمانی اگر درست انجام بشه تاثیر بسیار زیادی در زندگی ما داره..
    چیزی ک مشخصه ،جامعه امروزی ما با چالش هایی ک بوجود اومده از بزرگترین دلیل هایی هست ک عصاب و روان مارو ب هم میریزه..
    درواقع خیلی از بیماری های جسمی ک برای مردممون امروزه پیش میاد دلیلش تنش های عصبی و ذهنی هست.
    همین تنش ها هستن ک ارامش خاطر رو از ما میگیرن و همونطور ک مشخصه نداشتن ارامش مقدمه ورود بسیاری از مشکلات ذهنی و جسمی هست..
    روان درمانی اگر باب بشه و بین مردم ما فرهنگ سازی بشع خیلی از مشکلاتمون رو حل میکنه

  4. Samira
    ۱۴۰۰-۱۰-۲۷

    روان درمانی یعنی تعانل درمانگر با یو یا چند مراجع ک هدف از اینکار کمک ب مراجعانی هست ک با مشکلات حدی مواجه هستند اعم از اختلالات تفکر ناراحتی های هیجانی یا رفتاری.روان درمانی ففط برای بیمار بکار نمیرود برای نزدیکان و خانواده بیمار هم ممکن است ک انجام شود ک وجود بیماریهای سلامت روان در وی تشخیص داده شده یا متخصص انجام درمان رو براش لازم دونسته.ب ایت وسیله خانواده میتواند درک بهتری از وضعیت شخص دربیاوردند و رفتار مناسبی را انجام دهند.

  5. دریا پوراحمد اقدم
    ۱۴۰۰-۱۰-۲۷

    در دنیای پر از استرس و تنش امروزی،داشتنی ذهنی باز یکی از معضلات جامعه میباشد.
    افراد با استفاده از روان درمانی که مهم تر از هر درمان دیگریست،زیرا تعداد زیادی از مشکلات جسمانی ناشی از مشکلات روحی و روانی میباشد،میتواندد به سلامت زندگی خود کمک کنند و طلسم های روانی و مشکلات خود را شناخته و انها را به بهترین نحو حل کنند.

  6. سینا رحمن زاده
    ۱۴۰۰-۱۰-۲۷

    هدف روان درمانی چیست؟ :
    انسان از طریق روان درمانی می تواند نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کند ودر جهت تقویت نقاط قوت و تمرکز بر روی برطرف کردن نقاط ضعف خود، قدم بر دارد.
    هم‌چنین این امر در روابط انسان و تغییر شخصیت او نقش بسزایی دارد.

    • شبنم خیرخواه
      ۱۴۰۰-۱۲-۱۱

      روان درمانی یا گفتاردرمانی راهی است که به افراد مبتلا به انواع بیماری های روانی و مشکلات عاطفی کمک می کنددر دنیای پر از استرس واضطراب و تنش امروزی داشتن ذهنی باز یکی از مشکلات جامعه است. روان درمانی می تواند به از بین بردن یا کنترل علائم نگران کننده کمک کند، بنابراین فرد می تواند عملکرد بهتری داشته باشد و رفاه و بهزیستی را افزایش دهد.
      روان درمانی به رفع مشکلاتی مانند کنار آمدن با مسائل زندگی روزمره، تجربه آسیب زا، بیماری جسمی یا نقص عضو، مرگ یکی از عزیزان و اختلالات روانی مانند افسردگی یا اضطراب کمک می کند. انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد و برخی از انواع آن ها در جهت رفع مشکلات خاصی بهتر عمل می کنند.

  7. عرفان شیخلر
    ۱۴۰۰-۱۰-۲۷

    روان درمانی یعنی استفاده از روش های روانشناختی برای تعامل شخصی منظم با فرد بزرگسال برای کمک ب او در تغیر رفتار و غلبه بر مشکلات هست..روان درمانی برای بهبود سلامت روان فرد حل یا کاهش رفتار های دردساز، اعتقادات،اجبارها، افکاریاعواطف و بهبود روابط و مهارت اجتماعی بکار میرود امروز انواع مختلفی از روان درمانی برای کودکان و نوجوانان هم مثل بازی درمانی وجود دارد ک پنج هدف کلی دارند..۱_برطرف کردن علائم موجود ۲_ تغیر علائم موجود ۳_متوقف کردن علائم موجود ۴_مداخله در الگوهای نابهنجار رفتار ۵_پرورش شخصیت انسان

  8. زینب طاهری فولادی
    ۱۴۰۰-۱۰-۲۷

    ببینید روان درمانی هدف های مختلفی دارد اولین هدف آن برطرف کردن علائم هست یعنی از بین بردن یا کاهش رنج و درد بیمار..دومین هدف تغیر علائم هست یعنی یسری از شرایط مانع از بین بردن کانل علائم میشود مثل انگیزه کافی نداشتن. محکم نبودن شخصیت. باوجود این ها نمیتوان کاملا بیمار را درمان کرد ولی میتوان تغیراتی درآن ایجاد کرد سومین هدف متوقف کردن علائم هست یعنی درمانگر با کاهش دادن علائم بیماری در مراجع ارتباطش را با واقعیت تداوم میبخشد و از بریدن او با جهان خارج جلوگیری میکند . چهارمین هدف مداخله درالگوهای نابهنجار رفتار است و این باعث شده ک اهداف روان درمانی ب سمت تصحیح الگوهای غلط بین فردی و اجتماعی کشانده شود پنجمین هدف پروش شخصیت انسان است که باعث میشود افراد از استعداد و توان های وجودی خود استفاده کاملتری کنند

  9. F.Shahcheragh
    ۱۴۰۰-۱۰-۲۷

    هدف روان‌درمانی برداشتن تاثیرات موانع و محرومیت‌های روانی اجتماعی گذشته افراد است تاافرادبه استفاده کاملتری از توان و استعدادهای وجودی خودبپردازند،طرزفکرخلاقانه ومفیدتری نسبت به زندگی پیدا کنند و ارتباطات خود را با دیگران بهبود بخشند.

  10. Monire hamedi
    ۱۴۰۰-۱۰-۲۶

    روان درمانی یعنی تعامل روان درمانگر با یک یا چند مراجع که هدف از این تعامل کمک ب مراجعانی است که از مشکلات خاصی رنج می‌برند این مشکلات ممکنه هیجانی رفتاری و حتی فکری باشد. هدف روان درمانی معمولا تغییر رفتارهایی ک مشکل ساز و یا بدهستند، مدیریت کردن بحران و یا مشکلاتی که در دوره های مختلف برای فرد ایجاد می‌شود و اصلاح مشکلات هیجانی هم از اهداف روان درمانی می‌تواند باشد. اهداف کلی تر روان درمانی که درکتاب روانشناسی بالینی در مبحث سایکوتراپی مطالعه کرده ام در قالب ۵ هدف کلی است:۱_برطرف کردن علائم موجود یعنی از بین بردن و یا کاهش درد و رنج در بیمار است ۲_تغییر علائم موجود یعنی تغییر دادن نسبی علائمی که برای شخص محدودیت ایجاد می‌کند مثل نداشتن انگیزه کافی و… ۳_متوقف کردن علائم موجود یعنی درمانگر با کاهش دادن علائم بیماری هایی مانند اسکیزوفرنی شدید از بریدن کامل او از جهان بیرونی جلوگیری می‌کند ۴_مداخله در الگوهای نابهنجار رفتار ۵_تقویت رشد و تکامل جنبه های سالم و مثبت شخصیت که هدف از مورد آخر پرورش شخصیت انسان برای سالم زیستی و گسترش اعتماد ب نفس و شادی در فرد است.

  11. مهدیه ملامحمد خوانساری
    ۱۴۰۰-۱۰-۲۶

    سلام کاملا موافق بودم و به نظر منم روان درمانی باعث کارآیی فرد مراجع میشه که خلاقیتش بالا بره یا کمک به حل مشکلات موقعیتی فرد میکند مثل تحصیلی یا خانوادگی و همچنین باعث کمک به او در تصمیم گیریاش میشود و معنای واقعی زندگی را می فهمد

  12. فرانه رحیمی
    ۱۴۰۰-۱۰-۲۶

    درکل هدف درمانگراین است که فارغ ازتوجه به پیرامون شخص رابه محیطی آرام دعوت کندوبه او اعتماد به نفس بدهدو اینجاست که ازدست دادن شبیه راه هایی نجات دهنده درزندگیمان ظاهرمیشود ومامیتوانیم به این راه ها اعتمادکنیم وآنچه راکه مدتها قبل ازدست داده ایم رها کنیم و به استقبال تجربه جدید برویم ویاهمچنان به ازدست داده هایمان بچسبیم و احساس درماندگی کنیم درنهایت انتخاب باخودشخص است

  13. شکیبا سلامتی
    ۱۴۰۰-۱۰-۲۵

    به نظرم روان درمانی به پرورش شخصیت انسان کمک میکنه و اولین چیزی که هر فردی برای داشتن یه زندگی خوب و با آرامش نیاز داره اینه که خودش و شخصتش رو به خوبی بشناسه و فردی که شخصیتش خیلی خوب پرورش پیدا کرده باشه قطعا در همه مراحل زندگی و چالش هایی که پیش رو داره بهتر و موفق تر میتونه عمل کنه و در واقع روان روانی به فرد بیمار کمک میکنه که دردی که باعث از بین رفتن آرامش ذهنی اون فرد شده کاهش پیدا کنه و اون فرد به مرور به بهبود پیدا کنه.

  14. ساراخسروی نژاد
    ۱۴۰۰-۱۰-۲۵

    روان درمانی برای افرادی ک مشکل روانی دارن بسیار حائز اهمیته..ای کاش هر شخصی ک مشکل روانی داره حتما اقدام ب این نوع درمان توسط یک متخصص حرفه ای بکنه..و همینطور ک خودتون هم ذکر کردید تاثیر خیلی زیادی در خوشبختی و احساس سعادت افراد داره

  15. الهه اطوی
    ۱۴۰۰-۱۰-۲۵

    روان درمانی عموما درمان طولانی مدت است ک برای بدست آوردن بینش درباره اختلال مزمن جسمی ذهنیتمرکز دارد تمرکز آن بر روی اندیشه شخص است و این ک چگونه این مشکلات در زمان گزشته دست دارد و در حال خود را نشان می دهد

  16. حسین آقامحمدی
    ۱۴۰۰-۱۰-۲۱

    تقاوت اصلی مشاوره و روان درمانی در زمان لازم برای رسیدن به اهداف متفاوت است مشاوره معمولا به دنبال یک درمان مختصر است که بر روی برخی الگوهای رفتاری متمرکز است. روان درمانی به طور طولانی مدت با مراجع تعامل دارد و از بینش او برای حل مشکلات عاطفی کمک می گیرد

  17. فاطمه خواجه
    ۱۴۰۰-۱۰-۱۸

    با سلام استاد گرامی.
    همون طوری که دربالا توضیح دادید دو تن از صاحب نام روانشناسی به نامهای یونگ وینی کات هدف این دو روان درمانی به رشد وگسترش شادمانی ذهنی است.و معتقد است که کمک میکند به اعتماد نفس فرد. خوش بین بودن.
    رواندرمانی به حذف یا کنترل علائم مشکل زا کمک میکند تا فرد عملکرد بهتری داشته باشد و سلامتی و درمان را بالا ببرد.
    یکی از روان درمانی شناختی رفتاری هست که (cbtنام دارد.که به فرد کمک میکنه که زوتر به از مشکلی داره رهایی یابد . افکار های مزاحم از خود دور کند.این نوع روان درمانی تو کاهش اضطراب وافسردگی موثر است.

  18. مریم بالویی
    ۱۴۰۰-۱۰-۱۲

    با سلام
    به طور کلی هدف درمانگر که درمقاله امده پنج مرحله داردهدف از درمان کم کردن مشکلات ودرد رنج هاست که با کسب مهارت باعث تغییر در رفتاروبهبود روابط میشود

  19. سعیده حیدریان
    ۱۴۰۰-۱۰-۱۲

    ۱) بررسی اهداف درمان توسط مراجع و
    درمانگر
    ۲) طبقه بندی اهداف هوکانسون
    هوکانسون هدف های درمان را به این صورت طبقه بندی میکند . مدیریت بحران، تغییر رفتار، تجربه هیجانی، اصلاحی و بینش تغییر
    ۳) بررسی اهداف روان درمانی : برطرف کردن علایم موجود . تغییر علایم موجود و متوقف کردن علایم موجود . مداخله در الگوهای نابهنجار رفتار. پرورش شخصیت انسان .
    در مشکلاتی چون آغاز دوره روانپریشی ، کنش های بدون برنامه و تکانی و برون ریزی و انفجاری ، هدف درمان مدیریت بحران است و از روش درمان حمایتی ، مشاوره اضطراری در بیمارستان روان پزشکی و مداخله در بحران استفاده میشود .

  20. فاطمه عرب عامری
    ۱۴۰۰-۱۰-۱۱

    به حل شدن مشکلات می توان پرداخت که به عبارتی می تواند به صورت درک آن مشکل ، رسیدن به درجه ای که بتوان آن مشکل را پذیرفت و یا انجام کارهایی برای تغییر وضعیتی که باعث مشکل شده می باشد. ۲) مشاوره خوب منجر به یادگیری می شود که درآن فرد مهارت ها و تکنیک هایی جدید را می آموزد و در آینده می تواند مشکلات خود را به صورت موثر تر و بهتر حل کند. ۳) بهترین مشاوره در مرکز مشاوره میتواند ظرفیت فرد را افزایش دهد و آن را به جامعه الحاق کند.
    و نیز
    ۱) بر طرف کردن علائم موجود : یکی از اهداف اساسی و مهمی که روان درمانی دنبال می کند از بین بردن و یا کم کردن رنج و غم افراد می باشد این درد ها ممکن است که محدودیت هایی را برای فرد ایجاد کند که روانکاو با بر طرف کردن این علائم می تواند به فرد کمک کند.

    ۲) تغییر علائم مجود : در مواردی مانند محدودیت های مالی و یا زمانی ، نداشتن انگیزه کافی جلوی رسیدن به هدف درمان کامل را می گیرند و به همین دلیل دکتر روانکاو خوب می تواند این علائم را تا حدودی تغییر دهد تا مشکل فرد را کمتر کند.

    ۳) متوقف کردن علائم موجود : برخی از افرادی که از بیماری های شدید روانی مانند اسکیزوفرنی رنج می برند با استفاده از این درمان می توان ارتباط فرد با واقعیت را تداوم بخشید و و از بریدن کامل او از جهان خارج کمک کرد.

    ۴) مداخله در الگوهای نابهنجار رفتار : روانکاو خوب مرکز روانکاوی به اصلاح الگوهای غلط بین فردی و اجتماعی افراد می پردازد که بر اساس مطالب گفته شده در بالا این اصلاح تغییرات مثبتی در ارتباط با خانواده ، شغل ، و تحصیل و اجتماع می سازد.

    ۵) تقویت رشد و تکامل جنبه های سالم و مثبت شخصیت : بهترین روانکاو انتخاب نو روانکاوی را انتخابی می داند که به افراد کمک می کند تا طرز فکر خلاقانه و مفید تری نسبت به زندگی پیدا کند و ارتباط موثری با خود و دیگران بر قرار کند.

  21. حانيه نريمان
    ۱۴۰۰-۱۰-۰۸

    برطرف کردن علائم موجود یکی از هدفهای اساسی در روان درمانی ازبین بردن یا کاهش رنج ودرد بیماراست
    تعغیر علائم موجود با وجود میل روان درمانگر ب برطرف کردن کامل علائم بیماری بعضی از شرایط مانع رسیدن ب این هدف میشود
    متوقف کردن علائم موجود برای جلوگیری از وخیم تر شدن بعضی از بیماری های روانی مانند اکسیزوفرنی مضمن وشدید میتواناز روان درمانی استفاده کرد

  22. فاطمه سعیدیان
    ۱۴۰۰-۱۰-۰۵

    سلام و عرض احترام.
    فرانکل رویکرد سوم یعنی معنای زندگی را با نام معنی درمانی بیان کرده و این گونه آن را تعریف میکند: این رویکرد عبارت است از درمانی متمرکز بر معنا یا درمان شفابخشی که در رهگذر معنا صورت می گیرد. وظیفه معنا درمانگر این است که به درمانجو کمک کند تا معنای زندگی را کشف کند. و همچنین درمانجو را در غلبه بر مثلث غم انگیز رنج و گناه و مرگ توانا سازد.

  23. زهرا خواجه
    ۱۴۰۰-۱۰-۰۴

    باسلام و احترام
    روان درمانی راهی است برای کمک به افرادی که دچار انواع بیماری های روانی هستند و به حذف یا کنترل علائم مشکل زا کمک میکند تا با عملکرد بهتر فرد میزان سلامتی را بالا ببرد.
    امروزه همچنین انواع مختلفی از روان درمانی برای کودکان و نوجوانان مانند بازی درمانی وجود دارد.

  24. زینب نوروزی
    ۱۴۰۰-۱۰-۰۴

    بنظرمن مهم ترین اهداف روان درمانی عبارتند از :
    ۱) حل مسئله : روانشناس خوب به حل مشکل فرد که خود قادر به حل آن نیست کمک می کند.

    ۲) کسب مهارت های اجتماعی : آموزش دادن مهارت های اجتماعی و بین فردی از جمله ارتباط چشمی ، کنترل خشم و …. از اهداف مشاوره توسط مشاور خوب کلینیک روانشناسی می باشد.

    ۳) تغییر رفتار : مشاور روانشناس الگوهای رفتاری ناسازگار فرد را به الگوهای مفید و مثبت تغییر می دهد.

    ۴) خود آگاهی : کمک به آگاه کردن فرد نسبت به افکار و احساساتی که انکار و یا واپس زده می شوند توسط متخصص روانشناس انجام می شود.

    ۵) ارتباط با دیگران : بهترین روانشناس بر اساس مطالعات روانشناسی می تواند توانایی های فرد را برای داشتن روابط رضایت بخش با دیگران افزایش دهد مثل روابط مربوط به شریک زندگی، خانواده ، دوستان و همکاران و…
    مشاوره رابطه ای دو نفره که در آن مراجع مشکلاتش را بیان می کند و مشاور با دانش و توانایی خود به کمک فرد تلاش می کند و از مواردی که مشاور در طول جلسات مشاوره نسبت به مراجع رعایت می کند عبارت اند از :
    احترام به تفاوت : بهترین مشاور تا آنجایی که می تواند نیاز های خود را در جلسه کنار می گذارد و فقط به نیاز های مراجع متمرکز می شود.

    رازداری : مشاور روانشناس نسبت به مطالبی که در جلسه درمان گفته می شود رازدار است و از گفتن اطلاعات مراجع به افراد دیگر خودداری می کند.

    تصدیق : روانشناس مشاور ارتباطی را تشکیل می دهد که در آن مجموعه ای از ارزش ها ، واکنش پذیری ، استقلال افراد و اخلاقی را رعایت می کند . مشاور و مراجع از آنچه که فرهنگ در اختیار می گذارد مانند افکار و نظریه ها و گفت و گو ها در این راستا استفاده می کند.

  25. زهرا زارع وامرزانی
    ۱۴۰۰-۱۰-۰۳

    به طور کلی میتونیم اهداف روان درمانی رو تو ۵ مورد گفت
    ۱پرورش شخصیت انسان ۲مداخله در الگوهای نابهنجار رفتار ۳متوقف کردن علایم موجود-۴تغییر علایم موجود
    ۵برطرف کردن علایم موجود

  26. فاطمه عسکری پور
    ۱۴۰۰-۱۰-۰۳

    سلام💮
    استاد عزیز
    از دیدگاهم روان درمانی نمیتواند رنج های ذاتی وجودی را از میان ببرد ، اما میتواند ما را طوری مجهز کند که با اندکی شجاعت و متانت بیشتر به مقابله با آن ها برخیزیم .هدف روان درمانی این است که اندکی بالغانه تر رفتار کنیم و کمتر دنبال انگیزش های آنی باشیم و گاهی مشارکت جویانی و خودآگاه در صحنه ی زندگی باشیم.

    • افسانه شیبانی
      ۱۴۰۰-۱۰-۲۷

      با عرض سلام و درود .
      به نظر من روان درمانی به پرورش شخصیت و روان انسان کمک خیلی خوبی میکند . چون انسان میتواند قوت و ضعف های خودش بشناسد و نقاط ضعف خودش تقویت کند و یک انسان با الگو رفتاری مناسبی در جامعه باشد و همچنین روان درمانی به افرادی که روانشان مشکل دارد کمک میکند تا راحت تر با مشکلشان روبه رو و حل کنند .

  27. محمد رضا قریشی
    ۱۴۰۰-۱۰-۰۱

    نظر به سبک انتخابی رواندرمانگر جهت کمک به مراجع نتایج و تاثیرات متفاوتی میتوان انتظار داشت .
    این سبکها با توجه به نوع مشکل مراجع انتخاب میشوند .
    اغلب رواندرمانگران سعی میکنند رویکرد التقاطی را به کار برند .

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت

اگر می خواهید در وبسایت عضو شوید لطفاً از اینجا عضو شوید.

عضویت در سایت

[wc_reg_form_bbloomer]

در صورتی که قبلاً عضو شدید از اینجا وارد شوید.