من یک دختر پشت کنکوری هستم و هنگام درس خواندن خیلی خیالات دارم و نمیتوانم درسی را بخوانم و بیشتر اوقات وقت تلف میکنم بیشتر اطرافیان میگویند احتیاج به روانشناس داری .خجالتی هستم و از خیالاتی که دارم مسایل را برای خود بزرگ میکنم…

قرار گرفتن پشت کنکور با خود مسائلی را به همراه دارد که موجب افسردگی و کاهش اعتماد به نفس نیز می گردد.
۱_ با ماندن پشت سد کنکور از همسفر های تحصیلی خود جدا شده اید و طبیعی است که کسی را برای زدن حرف های مشترک نداشته باشید که انشاالله با تلاش و قبولی در کنکور با دوستان و همراهان جدیدی آشنا خواهید شد که حس تنهایی شما کاهش یابد.
۲_ مطالعه مطالب درسی که قبلا آنها را خوانده اید خسته کنند و کسالت آور است و ذهن برای فرار از این رخوت به دنبال فرار از تمرکز و پیگیری موضوع دیگری است مثل همان معذرت خواهی از شخصی که به آن اشاره نمودید ، توصیه می شود دو کار انجام دهید اول اینکه از آن شخص مشورت بخواهید تا گره ذهنی تان باز شود و دوم اگر موقع مطالعه افکار دیگری به ذهن تان آمد که تمرکز تان را بر هم زد ، می توانید یک قلم و کاغذ همرا ه داشته باشید و هر فکر مزاحم را روی آن نوشته و ساعت دیگری را برای رسیدگی با آن در دفتر تان یادداشت کنید. یعنی افکار ذهن تان را به صورت نوشتار عینی در آورید و زمان برایش تعیین کنید . 3 -ساعت مطالعه را حدود ۴۵ دقیقه و یک ربع استراحت تنظیم کنید تا ذهن خسته نشود و از تمرکز روی درس فرار نکند. 4_ از موضوعات درسی که علاقمند تر هستید در ابتدای مطالعه استفاده کنید . ۵_ طبق برنامه ساعتی و موضوعی مطالعه کنید و در پایان روز و پایان هفته به موفقیت های خود پاداشت دهید و عدم موفقیت ها را یادداشت کنید و از تکرار آن بکاهید. ۶_ تکنیک های تکمیلی دیگری برای حل این مشکل هست که در این مجال نمی گنجد و با مراجعه به متخصصین قابل پیگیری است .
به خجالتی و کم حرف بودن نیز اشاره نمودید که ناشی از کاهش اعتماد به نفس تان به دلیل عدم موفقت در کنکور شدت گرفته که با تعیین اهداف کوچک و موفقیت در این اهداف کوچک تحصیلی کم کم اعتماد به نفس تان باید تقویت گردد.
توصیه می نمایم که در اوایل شروع مسیر تغییر از مراکزی مثل کلینیک جان زیبا یا هر مرکز تخصصی دیگری کمک بگیرید تا شما را مدتی همراهی نمایند ودر اصلاح وضعیت موجود یاری تان نمایند .‌موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات (۷)

  1. ساراخسروی
    ۱۴۰۰-۱۰-۲۹

    پشت کنکور موندن هم بدلیل کنکور ناموفقی ک شخص پشت سز گذاشته اعتماد بنفس و تحت تاثیر قرار داده.
    و هم بدلیل طولانی بودن برهه زمانی ی مقدار شخص و از فضای کنکور دور میکنه..
    مشورت با ی مشاور خوب تاثیر خیلی زیادی در تقویت روحیه و انگیزه فرد داره.و کمک کننده در موفقیت فرد هست

  2. بهاره احمدی
    ۱۴۰۰-۰۹-۲۸

    با سلام و عرض ادب
    به طور کای دیدن ادم موفق تو هر زمینه ای به ادم یه انگیزه و نیروی مثبتی در ما ایجاد میکند.
    اولش دیدن کسی که زبان یا هندسه رو صددرصد زده مارو به وجد میاره و توی تصوراتمون به این میرسیم که این فرد حتما از وش و استعداد بالایی برخورداره در صورتی که ما از پشت صحنه ماجرا که اون با مشقت فراوان و خستگی حتی ناامیدی و مسئله های دیگه ای روبه رو شده تا از تودل کتاب به این نتیجه رسیده که توی این مساله برنامه ریزی و تعیین هدف نقش بسزایی داره
    و طبق تجربه ای که من توزندگی شخصی خودم داشتم تا از یکسری تفریحات و علایق گذشت نکنی نتیجه ای که خوشایند باشه حاصل نمیشه یه کنکوری موفق ممکنه از خیلی از تفریحاتش گذشته باشه تا به چیزی که شما مشاهده میکنید رسیده باشه مثل فضای مجازی و بیرون و شاید خیلی چیزهای دیگه

  3. زینب دهقان
    ۱۴۰۰-۰۸-۰۲

    سلام وقت بخیر
    درس خواندن برای کنکور از چند جهت می تواند برای فرد کسل کننده باشد.
    ۱- بازه طولانی شروع درس خواندن تا روز کنکور
    در این مورد بعضا در ابتدا خیلی سفت و سخت شروع به درس خواندن می کنند و خود را از همه چیز محروم می کنند و بعد از مدتی خسته شده و همه چیز را رها می کنند.
    و همچنین ممکن است فرد به دلیل نداشتن برنامه مناسب فکر کند وقت زیادی تا کنکور دارد و در هنگام درس خواندن به کارهای دیگر مشغول شود.
    ۲-مطالب گاها تکراری و مرورها
    خواندن مطالب تکراری ممکن است کسل کننده باشد و فرد بخواهد به نحوی از روبه رو شدن با انها فرار کند.
    ۳-پشت کنکور ماندن
    این مورد هم از انگیزه فرد می کاهد و سبب کاهش اعتماد به نفس خواهد شد.
    به نظر می رسد ابتدا باید در بین منابع کنکوری با توجه به هدف و نتیجه و رشته ایی که در نظر دارد دروس مهم و پر امتیاز انتخاب و جدا شوند و سپس یک برنامه بلند مدت و یک برنامه کوتاه مدت برای مطالعه درنظر گرفته شود.
    برنامه هایی روزانه، هفتگی، ماهانه و در نتیجه برنامه ایی برای کل سال مطالعاتی برای کنکور
    برنامه ها نباید خارج از انتظار و تخیلی باشند بلکه باید براساس شناخت خود و زمانی که در اختیار داریم تنظیم شوند. و در پایان هر روز و هفته و ماه بررسی کنیم که چه قدر از برنامه اجرا شده است و دلیل آنهایی که اجرایی نشده اند را پیدا کنیم و در تنظیم برنامه های بعدی آنها را درنظر بگیریم. مسلما اگر در روزهای ابتدایی برنامه سبک تر باشد بهتر است تا فرد بتواند کارهای درنظر گرفته شده را انجام دهد و اعتماد به نفس پیدا کند و همچنین عزم و اراده ایی قوی به دست آورد برای انجام برنامه های بعدی.
    در این میان توکل برخدا و امید داشتن به یاری خدا و به یادآور اینکه هرتلاشی روزی نتیجه اش را خواهیم دید بسیار امید بخش خواهد بود.

  4. ساره فرجی خورشیدی
    ۱۴۰۰-۰۸-۰۱

    اولین قدم موفقیت در کنکور هدفی است ک دانش آموز باید مشخص کرده باشدو ی برنامه از پیش تعیین شده برای رسیدن ب خواسته اش داشته باشد. بعد از آن نیازمند یک مشاور و متخصص هست تا در این زمینه ب دانش آموز کمک کند. در طی این دوره دانش آموز باید افکار منفی را از خود دور کرده و فقط به هدف؛ راه رسیدن به آن و شیرینی بعدرسیدن به هدف خود فکر کند.

  5. فاطمه حریری
    ۱۴۰۰-۰۸-۰۱

    عرض سلام و خسته نباشید. دانش آموز می بایست در قدم اول هدف گذاری مشخص انجام داده و با کمک مشاور برنامه مخصوصی برای خود داشته باشد. از مقایسه خود با افراد دیگر که کنکور را گذرانده اند پرهیز نماید و حواس خود را بر روی مطالعه خود متمرکز نماید. خیالات و افکار خود را نوشته یا ویس بگیرد و سر فرصت به آنها بپردازد.
    با توجه به کنکوری بودن و استرس و میزان مطالعه بالا، کمی خجالتی بودن طبیعی بوده و قابل حل سریع می باشد. لذا دانش آموز باید کم کم دایره ارتباط خود با افراد را گسترش دهد. از خانواده شروع کرده، دوستان نزدیک و کم کم به افراد غریبه برسد. راه حل های بیشتر توسط مشاور متخصص قابل ارائه می باشد.

  6. دانش آموز
    ۱۴۰۰-۰۴-۱۴

    سلام من دانش آموز خوبی بودم و قبل از کرونا وقتی مدرسه میرفتم مشاهده کردم دوستانم سر کلاس میخوابند و همه فیلمها و بازیها را میدانند و موقع امتحان راحت تقلب کرده و نمره خوب میگیرند.من نیز خواستم مثل آنها شوم و شروع کردم به خوابیدن و درس نحواندن ولی وقت امتحان عرضه تقلب نداشتم و نمره های بدی میگرفتم و خانواده همیشه مرا دعوا و تنبیه میکرد و من نیز رفتار تهاجمی و بدی نشان میدادم.تا اینکه کرونا آمد و خانه نشین شدیم و بدتر درس نخواندم وسرکوب و جنگ خانواده با من بیشترشدو چون پایه من از چند سال قبل ضعیف شده بود دیگر اکنون دیگر نمیتوانم کتاب را نگاه کنم وحشت دارمو نمیتوانم بفهمم کتاب چه میگوید زیرا مطالب پایه را تنبلی کردم و نخواندم ویا بد خواندم و به خودم میگم بروم و کتابهای چند سال پیش را بیاورم و شروع کنم ولی در طول سال هرچه اقدام کردم نشد چون فکر میکنم نمیشه و خنگ شدم و فرصت کمه و….. همه درسهامو تجدید شدم و سر در گم هستم. اصلا نمیتوانم خواب منظم و برنامه منظمی داشته باشم.فقط روزها دارد از دست میرود و امتحان شهریور نزدیک است. خدایا خودت کمک کن چه کار کنم تا بدبختر نشوم.

    • پشتیبان کلینیک روانشناسی جان زیبا
      ۱۴۰۰-۰۴-۱۵

      با سلام و احترام
      شما پایه تحصیلی خودتون را مشخص ننمودید تا تخصصی تر راهنمایی شوید ، اما لازم است به موارد ذیل توجه فرمایید:
      عملکرد افراد با هم متفاوت است و نمی توان یک الگوی خاص را برای همه به صورت یکسان تجویز نمود تا عمل نماید . البته شما خود در این زمینه تجربه کسب نمودید و متوجه شدید نمی توانید با الگو برداری از برخی از همکلاسی های خود، مثل آنان عمل کنید . درس های شما روی هم جمع شده و شما را نا امید و کلافه نموده است و باید از یک جا شروع نمود.
      درحال حاضر باید به دنبال یک مسکن زود بازده برای شما بود تا بعدا از روش صحیح و ماندگار به صورت زیر بنایی مشکل تان را باید پیگیری و حل کنید.
      در حال حاضر و با توجه به وضعیت و زمان اندک شما، پیشنهاد می شود از مجموعه هایی که سوال های پر تکرار و مهم و نمونه سوالات خرداد و شهریور سنوات قبل که همراه با کلید و پاسخنامه هست استفاده نمایید . از جمله این مجموعه های سوال و جوابی می توان مجموعه سوالات بنی هاشم که به صورت چند نمونه سوال به همراه پاسخنامه هست ، کتاب مجموعه سوالات پر تکرار قلم چی و نمونه سوالات امتحانات مدرسه خودتان را تهیه بفرمایید و سوالات تکراری مشابه را که در آزمون های مختلف وجود دارد به همراه پاسخ آنها را بیشتر مطالعه بفرمایید . سپس بقیه نمونه سوالات را با پاسخنامه آنها چندین بار مطالعه نمایید .‌البته این کار باید با برنامه صورت گیرد یعنی ساعت ۷ صبح از خواب بیدار شوید تا ساعت ۸ صبح کمی نرمش و صبحانه میل کنید و ۴ زنگ یک ساعته و میان ساعات مطالعه یک ربع استراحت تا ساعت ۱۳ مطالعه کنید سپس از ۱۳ تا ۱۵ استراحت و نهار و ۳۰ دقیقه خواب و سپس ۴ تایم یک ساعته مطالعه و میان هر زنگ مطالعه ۱۵ دقیقه استراحت . از ساعت ۸ شب تا ۲۱/۵ شام و استراحت و ۲۱/۵ تا ۲۲ به مدت نیم ساعت فقط دوره سطحی مطالبی که در ۸ ساعت گذشته مطالعه نمودید و از ساعت ۲۲ باید بخوابید تا ۷ صبح فردا . اگر این برنامه را به صورت دقیق رعایت کنید حتما تا شهریور می توانید به شرایطی برسید که نمره قبولی را کسب نمایید . البته این روش برای شرایط الان شما پیشنهاد می شود و روش عادی یک مطالعه مناسب نیست . البته چون از جزئیات وضعیت شما اطلاع چندانی ندادید در همین حد به صورت کلی پیشنهاداتی شد. اگر مایل بودید با نظر مثبت خانواده می توانید از مشاورین تحصیلی مراکز معتبر روانشناسی و مشاوره مثل کلینیک جان زیبا کمک بگیرید . در صورت تمایل می توانید با دپارتمان کلینیک زیبا جهت مشاوره تحصیلی تماس حاصل نمایید . مطالعه روشمند و با ر نامه اعتماد والدین نسبت به عملکرد شما را جلب خواهد نمود و تنش های بین شما و والدین که به آنها اشاره نمودید به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت. موفق باشید.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت

اگر می خواهید در وبسایت عضو شوید لطفاً از اینجا عضو شوید.

عضویت در سایت

[wc_reg_form_bbloomer]

در صورتی که قبلاً عضو شدید از اینجا وارد شوید.