کدام والدین آماده‌ی فرزندپروری هستند؟

فرزندپروری یکی از پراهمیت‌ترین مباحث روانشناسی و مفهومی است که همه والدین باید اطلاعات و مهارت‌های مورد نیاز آن را به دست آورند. والدین تاثیر به سزایی بر زندگی فرزندان خود می‌گذارند. این نیاز مهم در برخی مکاتب روانشناسی همچون مکتب روانکاوی مورد توجه قرار می‌گیرد و افراد را متوجه اهمیت دوران کودکی و ارتباط کودک با محیط خود می‌کند.

فرزند پروری را می‌توان چنین تعریف کرد: «فرآیند پرورش فرزند با آگاهی از تمام ابعاد سلامت، مانند رشد جسمی، شخصیتی، ذهنی، هیجانی، عاطفی و اجتماعی از نوزادی تا بزرگسالی.»

در این میان ممکن است والدین بخواهند فرزند خود را به سمت مسیر مشخصی سوق دهند، که اشتباه رایجی از سوی والدین است. با این حال وظیفه‌ی والدین این است که در نقش یک رابط به کودک کمک کنند که با جهان ارتباط برقرار کند و به کمک شیوه‌های درست فرزند پروری، کودک را برای استقلال کامل آماده کنند و او را تا حدی توانمند سازند که بتواند مسیری را که برای زندگی‌اش انتخاب می‌کند پیگیری کند.

در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، فرزند پروری نیز موضوعی متغییر است. اما نیازهای مربوط به رشد کودک که توسط علم مشخص شده است، نسبتاً ثابت است: کودک علاوه بر تامین نیازهای مادی خود شامل غذا، مکان امن برای زندگی و… نیازهای روانی مهمی نیز دارد. عشق مهم‌ترین نیاز روانی کودک است که خود را به شکل نیاز یه ایمنی و پشتیبانی در اولین سال‌های زندگی نشان می‌دهد. روش و میزان تامین این نیازها در کودکی، بر شخصیت دوران بزرگسالی کودک تاثیر فراوان می‌گذارد. مثلا در صورتی که کودک در اولین سال‌های زندگی خود «پشتیبانی» لازم را از پدر و مادر خود دریافت نکند، دنیا را مکانی خصمانه می‌پندارد که در آن تنهاست و می‌بایست به تنهایی از پس چالش‌های دشوار آن برآید.

اما زیاده‌روی در تامین این نیاز کودک نیز به شکل دیگری به زندگی او آسیب می‌زند. مثلا در صورتی که کودک پشتیبانی زیادی در اولین سال‌های زندگی خود دریافت کند، در آینده و در اکثر شرایط خود را مستحق دریافت حمایت می‌پندارد و تلاش و مسئولیت‌پذیری لازم برای هدایت زندگی خود را کسب نخواهد کرد.

در نتیجه والدین باید حد تعادل را رعایت کنند، یعنی همچنان که تلاش می‌کنند دوست داشتنی باشند، محکم و مقتدر نیز باشند. در عین حال که به کودکان فرصت کافی می‌دهند تا منافع خود را توسعه دهند، باید به آن‌ها کمک کنند تا استقلال را کشف کنند و شکست را نیز تجربه کنند.

پس به طور خلاصه مسئولیت اصلی والدین در خصوص فرزند پروری این است که علاوه بر حفظ سلامت و ایمنی کودکان، به ارتقا احساسات عاطفی آن‌ها بپردازند، مهارت‌های اجتماعی را به آنان آموزش دهند و کودکان را از نظر فکری برای ورود به بزرگسالی آماده کنند.

علاوه بر این‌ها مطالعات انجام شده حاکی از آن است که کودکانی که سالم‌ترین رفتار را دارند و به بهترین شکل ممکن سازگاری را می‌آموزند، توسط والدینی پرورش یافته‌اند که بهترین راه را برای ترکیب صمیمیت و حساسیت همراه با انتظارات واضح رفتاری نشان می‌دهند. در این شیوه سالم، اصطلاحا چهار C در فرزند پروری بسیار مهم است که عبارتند از :

  • Care  به معنی اهمیت دادن (نشان دادن پذیرش و محبت)
  • Consistency  به معنی ثبات (حفظ یک محیط پایدار)
  • Choices  به معنی انتخاب‌ها (اجازه دادن به کودک برای توسعه استقلال فردی)
  • consequences که به معنی عواقب آن (اعمال پیامدهای انتخابی، مثبت یا منفی)

والدینی که به این چهار عنصر پایبند هستند،‌ می‌توانند عشق و پذیرش خود را به فرزندان‌شان نشان دهند و آن‌ها را از حمایت خود  مطمئن سازند، محیطی باثبات و قابل اطمینان برای آن‌ها فراهم می‌کنند، به آن‌ها اجازه یافتن مسیر شخصی خود را می‌دهند و در رسیدن به استقلال یاری‌شان می‌کنند و اجازه می‌دهند فزرندان‌شان با پیامدهای مثبت یا منفی انتخاب‌های خود روبرو شوند و برای آن‌ها چاره‌اندیشی کنند. چنین والدینی با پرورش خلاقیت و استقلال، مستحکم‌ترین و سالم‌ترین فرزندان را پرورش می‌دهند.

اگر برای آموختن روش‌های صحیح فرزندپروری نیاز به راهنمایی داشتید، با کلینیک جان زیبا تماس بگیرید. متخصصان ما در زمینه خانواده و کودک مشتاقانه شما را یاری خواهند کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 3]

نظرات (۲۸)

  1. زینب رضایی
    ۱۴۰۱-۰۲-۲۳

    فرزندپروری واقعا نیاز به مهارتهای ویژه‌ای داره. امروزه برقراری ارتباط با نوزاد، کودک، نوجوان و جوان هرکدوم نیاز به تخصص و مطالعه فراوان داره. علاوه بر صبر و حوصله فراوان باید در زمینه تغذیه نوزاد، نوع شیردهی، گذراندن پروسه بارداری و تربیت نوزاد و ..‌ مطالعه زیادی داشت وگرنه نمیتوان در امر فرزندپروری موفق بود. پدر و مادر بعنوان اولین مراقبین کودک اولین الگوهای او نیز هستند. والدین باید قبل از اقدام به فرزندآوری چالشهای خودشون رو حل کرده باشند تا بتونن با آرامش هرچه تمامتر پروسه تربیت فرزند رو پیش ببرن.
    در قدیم حجم اطلاعات کم بود و نوع مسائل فرزندپروری هم متفاوت بود. و امروزه حتی بسیاری مسائل جدید مطرح شده مثلا اینکه استفاده کودک و نوجوان از مظاهر تکنولوژی مثل تلویزیون، لپ‌تاپ و موبایل چگونه و چطور باشد و …

  2. سید زهرا شاهچراغ
    ۱۴۰۱-۰۲-۲۲

    امام صادق (ع) می فرمایند :
    پسر بچه هفت سال بازی می کند . هفت سال نوشتن فرا می گیرد . هفت سال حلال و حرام می آموزد .

    * خصوصیات خانواده های موفق در امر فرزند پروری
    ۱- والدین موفق ، چگونگی روابط بین خودشان در اولویت است ، درست است که توجه و صرف انرژی بسیار برای فرزندان امری لازم است ولی برای بقا و دوام خانواده روابط بین همسران باید در اولویت باشد تا با انرژی و آرامش بیشتری بتوانند وقت خود را صرف فرزندان کنند .
    ۲- حمایت والدین از یکدیگر و نشان دادن اینکه فرزند پروری امریست در جهت بهبود خانواده وآرامش خاطر خودشان از آینده و احساس رضایت از زندگی و همچنین رضایت متقابل تمام افراد خانواده از یکدیگر .

  3. Mobina
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۹

    با سلام به همه ی دوستان ، به نظرم تربیت فرزند نه تنها در دوران جنینی ، نوزادی ، کودکی و غیره دارای اهمیت هست بلکه حتی قبل از ازدواج تربیت فرزند شکل میگیره در واقع هنگام انتخاب همسر باید به این نکته توجه داشته باشیم طرف مقابل آیا پدر یا مادر مناسبی برای فرزندم هست ؟ یا اینکه چه خصوصیات اخلاقی رو دوست داریم فرزندمون داشته باشه همون ها در خودمون تقویت کنیم چون بچه ها خیلی بیشتر به رفتار دقت میکنند تا گفتار ،و اینکه تا پدر و مادری به یک ثبات نسبی از نظر عاطفی نرسیدند و آمادگی تربیت و توجه و محبت کردن به فرزندو نداشتند صرفا به خاطر حرف مردم بچه دار نشوند چون آسیبش خیلی بیشتر از فایده ش هست و درستش اینه که اول باهم به توافق برسند چه بهتر که از مشاوره هم کمک و راهنمایی بخوان چون در قبال یه انسان که به این جهان اضافه میشه مسئولیت بزرگی دارند

  4. M
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۹

    با سلام به همه ی دوستان ، به نظرم تربیت فرزند نه تنها در دوران جنینی ، نوزادی ، کودکی و غیره دارای اهمیت هست بلکه حتی قبل از ازدواج تربیت فرزند شکل میگیره در واقع هنگام انتخاب همسر باید به این نکته توجه داشته باشیم طرف مقابل آیا پدر یا مادر مناسبی برای فرزندم هست ؟ یا اینکه چه خصوصیات اخلاقی رو دوست داریم فرزندمون داشته باشه همون ها در خودمون تقویت کنیم چون بچه ها خیلی بیشتر به رفتار دقت میکنند تا گفتار ،و اینکه تا پدر و مادری به یک ثبات نسبی از نظر عاطفی نرسیدند و آمادگی تربیت و توجه و محبت کردن به فرزندو نداشتند صرفا به خاطر حرف مردم بچه دار نشوند چون آسیبش خیلی بیشتر از فایده ش هست و درستش اینه که اول باهم به توافق برسند چه بهتر که از مشاوره هم کمک و راهنمایی بخوان چون در قبال یه انسان که به این جهان اضافه میشه مسئولیت بزرگی دارند

  5. فاطمه فراتی
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۹

    باتوجه به علم امروزه که میگه ۲۰ سال قبل ازتولد فرزندتان علم اون رو یادبگیرید. وعقیده اسلام ک مگیه تربیت فرزند از زمان تولد شروع میشه…. اینجاست ک اهمیت این موضوع دیده میشه و من خودم به عنوان یک مادر درحال حاضر این موضوع و اهمیت یادگرفتن تربیت و بزرگ کردن یک فرزند رو کامل درک کرده ام که یکی از بزرگترین و حساس ترین مساعل زندگی ام هست که چقدر باید تلاش کینم تا از پس این مسءولیت بسیار مهم بربیاییم.رعایت کردن چندین اصل می‌تواند راه رو برای ما هموار کند… کسب اطلاعات مفیدولازم قبل از اقدام ب مسءله بارداری، پذیرش کامل طرفین درمورد بدنیا آوردن یک بچه. ازبین بردن اختلاف نظرات تا حدود بسیار زیاد برای داشتن محیط امن و داری آرامش علی الخصوص برای مادر، سلامت جسمانی طرفین مخصوصا مادر اطلاعات کافی دراین رابطه، وضعیت متعادل مالی، و…… موارد جزئی تر و کامل ترکه دراین مقاله توضیح داده شده.

  6. فاطمه عسکری پور
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۷

    👨‍👩‍👧‍👦 اصول فرزند پروری چیست؟
    فرزند پروری مجموعه دانش و مهارت های تربیت کودکان به روشی سازنده و غیر مخرب است.
    🔹 راهی برای اینکه توانایی ها و مهارت های کودکان را رشد دهیم و مشکلات رفتاریشان را اداره کنیم.
    🔸 برای بزرگ کردن کودکان،ما به یک نظام انضباطی نیاز داریم که بتوانیم قاطعانه به کار ببریم .

  7. سحر خواجه زاده
    ۱۴۰۱-۰۱-۲۴

    هنگامی که زن و مردی تصمیم جدی به داشتن چند فرزند دارند پس باید اهداف زندگی خود را دقیق مشخص کرده و سپس بر اساس بررسی و صلاح زندگی خودشان دست به اولویت بندی بزنند. مثلا برخی از زوجین اولویت اول زندگی شان ایجاد تغییرات اساسی در وضعیت مالی زندگی شان است، برخی دیگر از زوجین ایجاد یک ارتباط قوی و حساب شده در زندگی شان اولویت اول است و برخی دیگر هم صرفا تمرکزشان بر فرزند اوری است . داشتن فرزند خیلی مهم است خصوصا که باید این اتفاق در زمان مناسب بیفتد اما نه اینکه این هدف باعث شود به اهداف مهم دیگر رسیدگی نشود.قطعا یک زندگی برنامه ریزی شده، به شما جهت می دهد، برنامه ریزی این فرصت را در اختیارتان قرار می دهد که بدانید به کجا قرار است بروید و چطور باید به آن جا بروید در غیر این صورت وقت خود را برای کارهایی بیهوده تلف خواهید کرد

  8. ستایش خالقی
    ۱۴۰۱-۰۱-۲۳

    یکی از مهم ترین اصول فرزندپروری این است که بین والدین و فرزندان ارتباط خوبی وجود داشته باشد و عواملی که باعث تضعیف رابطه و مانع ارتباط سالم می شود حذف شود؛ عواملی همچون توهین و تحقیر، بی احترامی، انتقادگری زیاد و داشتن استانداردهای بالا بدون درنظرگرفتن توانایی های فرزند، غرزدن، برچسب زدن و سایر عوامل مخرب. می بایست به این نکته اشاره نمود که منظور از ارتباط، صرفا ارتباط کلامی نیست بلکه ارتباطات غیرکلامی هم مدنظر می باشد. در راستای برقراری ارتباطی سالم و سازنده بین والدین و فرزندان، توجه به رفتارهای کلامی و غیرکلامی لازم است. هریک از این رفتارها می توانند حاوی پیام های مثبت یا منفی باشند. یعنی حرفها و زبان بدن ممکن است حامل پیام هایی باشند که مثبت و سالم اند و عشق و محبت را انتقال می دهند ویا حامل پیام هایی که به ارتباط آسیب می زنند ( مثلا گاهی والدین برای اینکه فرزندشان انتخاب های اشتباهی نکند و بخاطر انتخاب های اشتباهش آسیبی نبیند بجای فرزند تصمیم می گیرند، اینکار شاید باعث شود درمعرض انتخابهای اشتباه قرار نگیرد اما این پیام را به فرزند انتقال می دهد که” نظر تو مهم نیست” و ممکن است باعث شود فرزند نسبت به نظرات و انتخابهایش اطمینان پیدا نکند و به تایید و نظر دیگران وابسته شود و این عدم اطمینان به نظرات خودش و وابستگی به دیگران می تواند تا بزرگسالی همراهش باشد و حتی برای تصمیم گیری های کوچک هم نیازمند تایید دیگران باشد. داشتن قدرت انتخاب روی حس استقلال تاثیر دارد. اگر فرصت انتخاب از فرزندان گرفته شود به آنها این پیام منتقل می شود که توانایی کافی ندارند، روی حس ارزشمندی وعزت نفس شان تاثیر منفی دارد و باعث می شود احساس درماندگی کنند)

  9. محمد عزیزی
    ۱۴۰۱-۰۱-۱۶

    باتوجه به اینکه یکی از مهم ترین وظایف والدین تربیت فرزندان است ابتدا باید به این نکته توجه کرد که خود پدر و مادر اماده ی پذیرش چنین مسئولیتی هستند یا خیر؟ایا می توانند حس از خودگذشتگی را در خود تقویت کنند یاخیر؟
    با توجه به اینکه پدرومادر خودشان روزی کودک بودند باید این درک راداشته باشند که کودک چه زمانی نیاز به حمایت از جانب والدین خود دارد،چه زمانی به این نیازدارد که کودک انتظار دارد که به او اجازه بدهند که مسائل خودش را خودش حل کند و اگر دراین راه مسئله ای پیش بیاید از حمایت و پشتیبانی پدر و مادر خود برخوردار است.پدر و مادر باید به نحوی کودک خود را پرورش دهند که در تمامی امور وابسته ی به انان نباشد و این توانایی را داشته باشید که در زمان و مکانی که لازم است مستقل عمل کند بتواند به بهترین حالت ممکن کار را به سرانجام برساند.
    لذا والدینی میتوانند فرزندان خوب و البته مسئولیت پذیری تحویل اجتماع دهند که خودشان درک درست و مطلوبی از زندگی داشته باشند.

  10. ساناز خراسانی
    ۱۴۰۱-۰۱-۰۶

    * در مورد رشد و تکامل کودک آگاهی‌های لازم را کسب کنید و سعی کنید رویکردتان نسبت به نقش پدر یا مادر توأم با انتظارات مثبت و واقعی باشد.
    * زمانی که نکات منفی، محور انتظار شما باشند تربیت فرزند مشکل می‌شود بنابراین سعی کنید یک رویکرد مثبت نسبت به رشد کودک داشته باشید و به‌دنبال نکات مثبتی بگردید که هر روز در زندگی کودک اتفاق می‌افتند.
    * فعالیت‌هایی را سازمان‌دهی نمایید که ارتباط شما را با کودک زیادتر کند مثل نواختن موسیقی، خواندن ترانه‌های آرام و دلنواز، صحبت و گفتگو با کودک.
    * ارتباط مناسب زوجین یک سیستم حمایتی کلیدی برای کودک فراهم می‌سازد لذا بر روابط مشترک مثبت با همسرتان تمرکز نمائید و سعی کنید اختلافات و درگیری‌ها را کاهش دهید.
    * از امکاناتی که می‌تواند به شما به‌عنوان یک پدر یا مادر جدید کمک نماید با همسرتان، با والدینتان، با بستگان و دوستانتان به نحو مطلوب استفاده کرده و افرادی را پیدا کنید که می‌توانند به شما کمک کنند یا شما می‌توانید از آنها راهنمایی بگیرید.
    * اختلال افسردگی می‌تواند نقش شما را به‌عنوان پدر یا مادر خدشه‌دار سازد و آن‌را به چالش بکشد، اگر مستعد افسردگی هستید کمک‌های پزشکی مناسب را جستجو کنید و حمایت‌های اجتماعی را برای مقابله با آن به خدمت بگیرید.
    * اگر در ارتباط با والدین خودتان از دوران کودکی خود تجربیات منفی دارید مثل کودک‌آزاری یا عدم مراقبت کافی از سوی والدینتان ،این تجربیات منفی را در نظر بگیرید و از این فرصت برای یافتن روش‌های مثبت رفتار با کودک استفاده کنید.

  11. فاطمه زماني
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۹

    وقتی والدین به صحبت های کودکان گوش می دهند، نگرانی ها، ترس ها و افکار آنها را درک خواهند کرد و از آنجا که والدین آنها را درک می کنند، کودک به والدین خود اعتماد خواهد کرد. والدین نسبت به نیازهای فرزندشان حساس و پاسخگو هستند.

    صبر و پر حوصله بودن والدین
    داشتن این فضیلت وقتی بچه ها هر روز صبر و حوصله والدین خود را امتحان می کنند سخت است. اما والدین خوب؛ حوصله اندیشیدن و درک دلیل رفتار کودک را دارند. آنها برای رفع مشکلات کودکانشان گام بر می دارند.

  12. زهراشبستانی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۸

    یکی از اشتباهاتِ رایجِ سبک های فرزندپروریِ والدین این است که فرزندانشان را به مانند شرایطِ زمانه یِ خودشان می خواهند تربیت کنند؛ خصوصاً اگر آن والدین با سبک هایِ فرزندپروریِ مستبدانه یِ والدینشان تربیت شده باشند. در این حالت معمولاً خروجی والدینی دُگم و خشک خواهد بود.

    هر دوره و دهه ای با تغییرات زمانه و به وجود آمدنِ پدیده های متفاوت، سبک هایِ خاصِ تربیتیِ خود را می طلبد. برای آمادگی با این دوره های متفاوت والدین باید سبک هایِ تربیتیِ منعطف را نسبت به فرزندانِ خود ایفا کنند.
    پژوهش ها نشان داده اند که سبک فرزندپروری مستبدانه نسبت به فرزندپروری آزادمنشانه، اثرِ مثبتِ کمتری دارد و در دراز مدت اثرِ منفی از خود به جا می گذارد. تنبیه اثرِ کوتاه مدت دارد و کودک را تا لحظه ای از انجام کاری باز می دارد ولی اثراتِ منفیِ آن بر روی احساساتش تا همیشه با او خواهد ماند.

    والدین در سبکِ فرزندپروریِ مستبدانه، رفتارِ بد را تنبیه می کنند ولی در سبکِ فرزندپروریِ آزادمنشانه، والدین دلیلِ اینکه چرا رفتارِ کودک اشتباه است را بیان می کنند.
    والدین مستبد دقیق می خواهند کودکشان آن چیزی بشوند که والدینِ خودشان از آن ها توقع داشته اند، ولی والدین آزادمنش از کودکانشان توقع دارند کارِ درست را حتی اگر آموزشش را هم نداده باشند، انجام دهند.

  13. فاطمه آذری
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۸

    با توجه به اینکه ریشه تمام اختلالات و مشکلات شخصیتی انسان ریشه در کودکی و ناخودآگاه او دارد بنابراین فرزندپروری نقش خیلی زیادی در زندگی انسان دارد
    با توجه به تغییر و تحول سریع جوامع و فرهنگ ها و افکار و باورها و دسترسی کودکان به ابزار ها و تغییر شیوه های زندگی متاسفانه شکاف بزرگی بین خانواده و کودکان افتاده یعنی پدر و مادر ها هنوز با الگو های قدیمی خودشون در حال بزرگ کردن کودکان هستن درحالی که اون الگو ها منقضی شده و بیشتر آسیب میزند و فاصله و جدایی میندازد
    بنابراین والدین برای تربیت فرزندشان باید ابتدا بپذیرن که آموزش ببینن و وقت و انرژی بگذارن تا نتیجه خوبی بگیرن
    در واقع میشه گفت والدینی که کودکان خود را با مهارت، وقت گذاشتن، درست صحبت کردن، بازی کردن و…. بزرگ میکنند انگار که قلک خود را پر کرده اند و سرمایه گذاری کرده اند تا در زمان نوجوانی فرزندشان ازین قلک استفاده کنند.

  14. زهرا قاسمی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۸

    خانواده اولین نهادی است‌. دران متولد می‌شوند و رشد می یابند. مرحله زندگی خود طی می کنند واساس یک جامعه سالم را خانواده سالم و فرزندان تشکیل می دهند.
    فرزند پروری به عنوان یک اصل مهم معرفی شده است. والدین بهتر است برای تربیت فرزندان بهتر است نکات زیر را توجه کنید.
    از صحبت کردن با فرزندان نترسید
    شنونده خوبی باشید
    از آنها دربجث و گفتگو استفاده کنید
    فرزندان خود را از تنبیه نترسانید.

  15. رضا حیدر زاده
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۷

    فرزند پروری به عنوان یک مهارت معرفی می‌شود که با یادگیری صحیح آن می‌توانید در تربیت فرزندان خود به شکل موفقی عمل کنید. برای آنکه این مرحله از والدگری را با موفقیت طی کنید، بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:
    _ از صحبت کردن با فرزندان خود نترسید و سعی کنید در تمام مراحل همراه آن‌ها باشید. گفت‌وگو می‌تواند در بسیاری از موارد به شکل موثری کیفیت روابط را بالا ببرد.
    _ اقتدار والد بودن را به ترس از تنبیه و اطاعت تبدیل نکنید.
    _ شنونده خوبی برای فرزندان خود باشید.
    _ در وضع و اجرای قوانین خود مصمم باشید و دلایل آن را برای فرزندان خود توضیح دهید.
    _ پیامدهای عدم اجرای قوانین را به طور جدی اجرا کنید. چراکه عدم اجرای قوانین از سوی شما باعث می‌شود که فرزندتان چندان روی حرف‌های شما حساب نکند.
    _ از فرزندان خود، به‌ویژه کودکان نظر بخواهید و آن‌ها را در بحث شرکت دهید.
    باید در نظر بگیرید که نقش شما به عنوان والد، بسیار بیشتر و پررنگ‌تر از دیگر عوامل تربیتی است.

  16. سودابه حاجی عباسیان
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۷

    خانواده اولین نهادی است که افراد در آن متولد می‌شوند، رشد می‌یابند و مراحل زندگی خود را طی می‌کنند. اساس یک جامعه سالم را خانواده‌های سالم و فرزندان آن‌ها تشکیل می‌دهند.
    از آنجایی که تربیت والدین به طور مستقیم در پرورش کودک و بروز ویژگی‌های شخصیتی او نقش دارد، فرزند پروری و یادگیری صحیح تربیت کودک اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.
    باید در نظر بگیرید که فرزند پروری مهارتی است که باید آن را پیش از فرزند آوری بیاموزید تا روابط والد و کودکی خود را به درستی شکل دهید. اگر تربیت و پرورش فرزند به شکل ناقصی اتفاق بیفتد و یا تحت تاثیر سبک‌های غلط اجرا شود، افراد در سنین بزرگسالی با مشکلات حاد رفتاری، عاطفی و … مواجه می‌شوند.
    بنابراین فرزند پروی و یادگیری الگوهای صحیح آن، در تربیت فرزندان سالم اهمیت ویژه‌ای دارد

  17. علیرضا شهپریان
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۵

    اول از همه والدینی آماده فرزند پروری هستند که بتوانند توجه لازم به کودک را داشته باشند.چون امروزه متاسفانه فضای مجازی خیلی از والدین رو مشغول خود کرده به طوری که والدین از تربیت صحیح فرزند خود غافل میشوند.دوم اینکه والدین نباید نظر خود را به هر طریقی بر فرزند خود تحمیل کنند چون ممکن است فرزند  برای تجربه مغایر با نظر والدین خود که به آن علاقه دارد به راه های نا مناسبی کشیده شود.والدین باید بتوانند در رفتار خود با فرزند نوعی توازن را رعایت کنند که نه فرزند خود را سرکوب کنند نه فرزند سالاری مفرط داشته باشند.مطمئناً دریافت مشاوره در خصوص فرزند پروری از روانشناس میتواند کمک بسیار زیادی به والدین کند.

  18. پگاه جندقیان
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۵

    تربیت فرزند و نحوه رفتار با او در کودکی، اساس شکل گیری شخصیت فرزندان در آینده است.
    یکی از مسئولیت های مهم والدین، تربیت و آموزش نحوه رفتار صحیح به فرزندان است . این وظیفه ای است که به صرف زمان و حوصله ی زیادی نیاز دارد.بنابراین بهتر است که اطلاعات خود را در مورد بهترین راه برای تربیت کودکان افزایش دهیم.
    به نظرم می‌توانیم تربیت فرزندان را به عنوان وظیفه ای قابل کنترل و مدیریت بدانیم . باید توانایی های خود را بشناسیم و نقاط ضعف خود را اصلاح کنیم و از همه مهم تر انتظارات معقولی از کودک ، همسر و خود داشته باشیم . نباید به خودمان سخت بگیریم و خود را سرزنش کنیم . * با کودکان بازی کنیم . * رضایت خود را از کارهای خوب فرزندمان به او نشان دهیم . * فرزندان را به یک اندازه دوست داشته باشیم و……
    برای والدینی که می‌خواهند درک بهتری از فرزندان خود داشته باشند و آنها را درست تربیت کنند ، کتاب های زیادی تاکنون نوشته شده که بسیار مفید هستند و هر پدر و مادری باید آنها را بخواند و از راهکارهایشان الهام بگیرد .

  19. فاطمه رستمیان
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۵

    امروزه هیچ پدرو مادری وجود نداره که در زمینه رفتار با کودک خود با مشکل مواجه نشده باشه . تربیت فرزندان یک وظیفه خیلی دشواری است چون دنیای کودکان با دنیای بزرگسالان بسیار متفاوته و بسیاری از پدرو مادرها از روشهای مدرن در رابطه با اموزش کودکان اطلاعایی ندارند . پدرو مادرها باید دانش و مهارتهای لازم برای فرزند پروری را کسب کنند چون که رفتار و نحوه والدین در روح و رواح کودک تاثیر دارد.در نتیجه والدین میتوانند با کسب مهارتهای فرزند پروری کودکان خودرا در جهت مقابله با مشکلات توانمند کنند و تقویت این مهارت باعث زندگی شاد تر و سالم تر در کودکان میشود .
    یکی از مهارتهای فرزند پروری این است که روزانه بارها به کودک خود بگوییم:
    دوست دارم
    به تو افتخار میکنم
    تو پسر یا دختر خوبی هستی
    و هیچ گاه به انها نگوییم که:
    دوستت ندارم
    تو پسر یا دختر خیلی بدی هستی .
    والدین باید مراقب کلام خود باشند چون کودکان با کلام انها بزرگ میشوند و شخصیت انها شکل میگیرد .

  20. فاطمه مهدیان
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۴

    باتوجه به تجربم در مصاحبه با والدین و فرزندان به این نتیجه رسیدم که زوج هایی که قصد فرزندآوری دارند حتمااا قبل از اقدام باید تحت نظر روانشناس تله ها و طرحواره های خودشون رو بشناسن و درمان کنن و سپس با شرکت در کلاس های فرزند پروری اقدام به فرزندآوری کنند،در این کلاسها ۴نوع سبک فرزند پروری(سهل گیر،مقتدر و…)آموزش داده می‌شود و پدر ومادر در کنارهم و با علم به درستی و اسیب های سبک های دیگر، سبک مقتدر رو برای پرورش فرزند خود در پیش میگیرند و در کنار یادگیری سبک ها،بازی ها قصه ها و تمام نیازهای مخصوص به سن فرزند خودشون رو شناخته و به بهترین و درست ترین حالت آنهارا رفع میکنند🌱
    به امید نسلی بهتر

  21. عارفه قباخلو
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۴

    برای اینکه در فرزند پرورری موفق باشم باید سعی بکنیم روابط صمیمانه با فرزند خود داشته باشیم وهیچ کاری را ب زور به او تحمیل نکنیم به نظر او احترام بگذاریم و حتی برای او وقت بگذاریم به نیاز های کودکان خودتوجه کنیم و به عنوان پدر یا مادر همکاری لازم را بایک دیگر داشته باشیم سعی نکنیم عقاید و خواسته های خود را ب او تحمیل کنیم و مهارت های فرزند پروری را به عنوان پدر یا مادر یاد بگیریم ونصبت به فرزندان خود سهل انگار نباشیم و روش فرزند پروری را برای داشتن فرزندی بهتر بیاموزیم

  22. سما اسدیان
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۳

    هرس کردن درخت باعث رشد بیشتر آنها می‌شود اما هیچ باغبانی نهال تازه جوانه زده را هرس نمی‌کند.
    چند سال اول زندگی کودکان هم زمان پرورش کودک است نه تربیت او مغز کودک تا ۲ سالگی به دو برابر حجم خود می‌رسد و کودک برای رشد نیاز به محبت امنیت و آرامش دارد. تخیل در وجود کودک تا هفت سالگی گذاشته شده تا او را در برابر حوادث و واقعیات تلخ و سخت زندگی محافظت کند والدینی که در سال های اول زندگی فرزندشان را تنبیه می کنند یا داد میزنند در حقیقت باغبانانی هستند که نهال تازه جوانه زده را هرس می کنند. اگر جزو والدینی هستید که عادت به فریاد زدن و تهدید دارند منتظر توهین و تهدید فرزندان باشید در مقابل رفتار فرزندان به جای نصیحت های تکراری داد و فریاد و تنبیه و تهدید
    از جادوی قصه استفاده کنید با قصه می توان خیلی از رفتارهای خوب را در کودکان نهادینه کرد.

  23. زهرا یونسی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۲

    اولین و مهم ترین معلمِ فرزند،پدر و مادر هستند. پدر و مادر قبل از پذیرش این نقش باید به مرحله درستی از خودشناسی و پذیرش مسئولیت رسیده باشند،و بینش و اگاهی و مهارت های لازم را نسبت به فرزند پروری کسب کنند.و نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند که فرزند پروری فقط به عهده یک نفر نیست بلکه کاریست گروهی.
    برای داشتن خانواده ای موفق در امر فرزند پروری، پدر و مادر باید به چگونگی روابط بین خودشان توجه داشته باشند.برای بقا و دوام خانواده روابط بین همسران باید در اولیت باشد، تا محیطی ارام سرشار از عشق و امنیت برای تربیت فرزند فراهم شود.

  24. رقیه داودی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۲

    شناسایی افراد سمی و روشهای رو به رو شدن با این افراد
    افراد سمی بیمار هستند چون حسادت دارند و از روی حسادت دوست دارند به دیگران آسیب برسانند و اشخاصی که مجبورند در زندگی خود آدمهای سمی رو تحمل کنند زودتر از سن خود پیر و پژمرده میشوند و از لحاظ جسمی هم آسیب میبینند و همیشه خسته هستند و روحیه خوبی ندارند همچنین تبدیل به فردی درونگرا و منزوی میشوند .
    بعد از برخورد با این افراد نیرویمان تحلیل میره روحیه خود را از دست میدیم مایلیم از این افراد دوری کنیم رفتار این افراد در خلوت یا حضور دیگران فرقی نداره حرف زدن با این افراد انسان رو عصبی میکنه گاهی انسان احساس حقارت پیدا میکنه و انسان آرزو میکنه هیچ وقت این آدمهای سمی رو نبینه اما گاهی نمیتوان از این آدمهای سمی فرار کرد زمانی که این فرد همسر آدم باشه یا خانواده همسر باشه. این افراد با این رفتار هاشون دوست دارن کمبودهای گذشته خودشون رو جبران کنن و اگر در موقعیت مادر شوهر ،پدر شوهر،یا برادر شوهر باشنددوست دارن از موقعیت خودشون سوء استفاده کنند و دق دلیشون رو خالی کنند و از این طریق تسلط خودشون رو نشون بدن اگر ما در موقعیت عروس خانواده باشیم برای اینکه زندگیمون از هم نپاشه ناچاریم با اونها کنار بیایم اگر عروس اون خانواده باشیم نمیتونیم کم توجهی کنیم چون سمشون بیشتر دامنگیر ما میشه اما اگر از افراد خانواده نباشند قطع رابطه با اونها راه حل خوبی هست مهارت شوخ طبعی و مهارت پرسش توام با آرامش راه حل بسیار خوبی هست اما افراد آروم و درون گرا این مهارتها رو ندارن و بهتر هست این افراد با انجام فعالتهایی که روحیه انسان رو خوب میکنه روان خودشون رو ترمیم کنند و به خودشون آرامش بدن و هیچ وقت خودشون رو سرزنش نکنن که چرا در این موقعیت قرار گرفتن خشم خودشون رو روی خودشون خالی نکنن و به سمت اهداف و موفقیتهای زندگی خودشون برن و از تجربیات گذشته درس بگیرن تا دوباره دچار اون شرایط نشن برای خودشون ارزش قائل بشن .
    خانواده شوهر من آدمهای سمی هستن که آسیب زیادی به من زدن و من هیچ راه فراری ندارم دوست دارم هیچ وقت اونها رو نبینم اما نمیشه من این رشته رو انتخاب کردم تا از این طریق بتونم به خودم کمکی کنم.

  25. فاطمه دربانی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۱

    برای پرورش هرچه بهتر فرزندان باید دنیایی اطلاعات داشت و مهارت های بسیاری را که بتوانیم کودک را تربیت و به بهترین وجه به رشد و کمال خود برسانیم،در فرزند پروری فرآیند پرورش فرزند با آگاهی به تمامی ابعاد سلامت، رشد جسمی، شخصیتی، ذهنی، هیجانی، عاطفی، اجتماعی از نوزادی تابزرگسالی که باید به آن اگاه بود و توجه کرد والدین زمانی تربیت و پرورش خوبی دارند که قبل از ازدواج بینش و آگاهی های لازم را نسبت به این امر مقدس داشته باشند والدین نباید براساس علت هایی مثل بالا رفتن سن و یا ادامه نسل سریعا اقدام به والد شدن کنند و نکته دیگه ای این که نباید بر اساس سبک ها و تجربیات اثر گرفته از دوران کودکی خودشون سبک خاص و اشتباهی را در شیوه فرزند پروری بکار ببرند، وقتی به کودک خود وعده ای میدیم عمل کنیم و باید تعهد پذیر باشم باید با کودکان در هفت سال اول با کنترل کردن همراه با انها بازی و ازدی کنیم و تربیت نامحسوس داشته باشیم روی کودک خود و در هفت سال دوم باید کودک فرمانبردار باشد و به طور جدی در پرورش و آموزش کودک کار کنیم و در هفت سال سوم چیزهای که آموخته به کار می گیرد و الگو برداری میکند

    • شینم خیرخواه
      ۱۴۰۰-۱۲-۱۱

      فرزندپروری یکی از مهم‌ترین مباحثی است که همه والدین باید اطلاعات و مهارت‌های ورد نیاز در آن را به دست بیاورند. از تشویق کودک برای کار در مدرسه و ورزش گرفته تا مدل‌سازی ارزش‌ها در سنین رشد کودک همه و همه مباحث مربوط به فرزند پروری هستند.
      والدین تاثیر به سزایی بر زندگی فرزندان خود می‌گذارند. بنابراین اگر قصد دارید به تقویت مهارت‌های فرزند پروری خود بپردازید، همواره به یاد داشته باشید که کودکان در هر زمینه‌ای مانند شما عمل می کنند و از الگوی رفتاری شما تبعیت می‌کنند. بنابراین این که چه می‌گویید مهم نیست. مهم این است که چگونه عمل می‌کنید.
      هر چند نقش پدر و مادر در فرزند پروری بسیار پررنگ است. اما والدین تنها افراد تاثیرگذار زندگی کودکشان نیستند. به ویژه پس از ورود کودکان به مدرسه و شروع به تعامل با کل دنیا، تعداد این تاثیرگذاران رفته رفته بیش‌تر می‌شود. بنابراین شکل گیری شخصیت کودک در سال‌های اول زندگی او اهمیت زیادی در آینده او و تاثیرپذیری او از جامعه خواهد داشت

  26. اکرم عبادی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۱

    مهارتهای فرزند پروری والدین نقش مهمی در شکل گیری شخصیت کودک دارد و اثرآن تا پایان عمر باقی می ماند از این رو یادگیری این مهارتها ضروری است. دو مشکل عمده درروش های تربیتی والدین وجوددارد.ازجمله کمبودمهارتهای فرزندپروری و کمبودهای توجهی میباشدودراین مورد محققان به این نتیجه رسیدند که کودکان والدین مقتدریادموکرات بیش از سایرکودکان رشدیافته اند و خصوصیات مثبت بیشتری دارند از طرفی کودکانی که والدین مستبد یا دیکتاتوردارند اغلب ناراحت و زود رنج و بدون هدف هستند و کودکان والدین سهیل گیر غالبا پرخاشگرو خودمحورندو پیشرفت کمی دارند.بنابراین مهارتهای فرزندپروری نقش بسزایی میتواند داشته باشد. والدین بایدبه رفتارهای کودکان خود با دقت توجه کنندبسیاری از والدین توجه کمی به آنچه درخانه اتفاق می افتد دارندوبه همین دلیل ممکن است مشکلات را بیشترومهم تر و یا برعکس کم اهمیت تر ارزیابی کنند.بهتر است در طول روز و بطورمکررزمان هایی را با کودکان خود بگذرانند (برای مثال ۱یا ۱۰دقیقه )مفیدتراست زمانی که کودک به شما مراجعه میکند تا چیزی بپرسد و یا چیزی میخواهد بهترین زمان توجه به کودک است.والدین بایدبا کودک خود صحبت کننددرمورد چیزهایی که فرزند آنها علاقه داردتا کودک سخن گفتن ومهارتهای اجتماعی را یاد بگیرد. والدین میتوانند احساسات خود را به کودک نشان دهند .آنها را در آغوش بگبرند و مورد توجه و محبت قراردهند در نتیجه کودک احساس آرامش میکند و رابطه عاطفی آنها محکمتر میشود.والدین میتوانند مهارتهای کودک خود را تشویق کنند و رفتارمطلوبی که میخواهند کودک انجام دهد را دقیقا مشخص کنند (مثلا داشتن نظم که برای کودک مهم است میتوانید از کودک بخواهید اسباب بازیهای خودرادر محل خودش قراردهد)رفتارو مهارتهای جدید را به کودک باید آموزش دادو با فرزند خود تمرین و تشویق کرد.والدین میتوانند الگوی خوبی برای کودک خود باشندودربرخورد با رفتار نامطلوب کودک باید کودک حد و قوانین را یاد بگیرند و ناکامی و ناراحتی خود را هنگامی که به خواسته هایشان نمیرسند کنترل کنند . ووالدین با تمرین روشها و مهارتهایی که برای اداره مشکلات رفتاری کودک وجود دارد فرصت خواهند یافت که در شرایطها روش مناسب را انتخاب کنند. شیوه هایی که والدین برای فرزند پروری بکارمیگیرند نفش اساسی در تامین سلامت روانی فرزندان آنها دارد. و در سایه ارتباط سالم است که میتوان نیازهای فرزندان را شناخت و نسبت به تامین و ارضای آنها همت گماشت.

  27. ریحانه ناهیدی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۰

    قبل از اقدام برای پذیرش نقش والد باید ابتدا خود پدر و مادر به اندازه کافی به خودشناسی رسیده باشند و عقد ها ،مشکلات و اختلالات شخصیت خود را به وسیله روانشناس حل کنند و بعد مسئولیت فرزند پروری را برعهده بگیرند چون در دنیای اطراف ما پر است از کودکان و نوجوانانی که با عقده ها و مشکلات والدین خود رشد و شکل یافته اند. والدینی که مراقبان خوبی در کودکی برای فرزندان خود نبوده اند فردی با نیازهای ارضا نشده و پر از عقده پرورش میدهند که با خشم خود در جامعه بدنبال تامین نیازها به هر وسیله ای هستند. برعکس این والدین، پدرو مادرانی هستند ک با حمایت های بیش از حد خود،افرادی خودشیفته و پرتوقع تحویل جامعه میدهند که بر سر کوچک ترین مسائل هم دچار مشکل با اعضای دیگر جامعه میشوند. برای پرورش فرزندی سالم بهترین راه میانه همه چیز بودن است .

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت

اگر می خواهید در وبسایت عضو شوید لطفاً از اینجا عضو شوید.

عضویت در سایت

[wc_reg_form_bbloomer]

در صورتی که قبلاً عضو شدید از اینجا وارد شوید.