دوره توسعه شخصی

در قرن بیستم و با پایه‌گذاری رشته روانشناسی، به خصوص با حضور افرادی همچون فروید، آدلر و یونگ، بخش‌های جدیدی به شناخت انسان از خودش افزوده است. در دوره‌های بعد با آمدن روانشناسان مثبت‌گرا این مسیر تغییر کرد زیرا روانشناسی مثبت‌گرا برخلاف روانشناسی رایج که به بیماری‌ها و اختلالات می‌پرداخت، به دنبال تجربه‌های ذهنی مثبت و احساس خوب انسان‌ها بود.  لذت، شادی و شادمانی، سلامت، رضایت، انگیزه، خوش‌بینی و غرقگی در لحظات زندگی، از جمله بحث‌ها و موضوعاتی بود که در نیمه دوم قرن بیستم مورد توجه قرار گرفت. مقوله رشد و توسعه فردی در سال ۲۰۲۰ و با همه مشکلات و که جهان امروز (از جمله پاندمی کرونا) با آن مواجهه است به ابزاری قدرتمند برای حفاظت از جسم و روان ما تبدیل شده است. توسعه فردی در روزگار ما هم از حکمت‌های کهن همچون یوگا، مراقبه و تمرینات تنفسی و هم از دانش روز جهان در زمینه روانشناسی و مدیریت استفاده می‌کند تا دریابد چگونه انسان‌ها با همه استرس‌ها و آشفتگی‌های زندگی معاصر می‌توانند برای خود زندگی بهتری خلق کند.

اهمیت توسعه‌ شخصی چیست؟

  1. ما را مجبور می‌کند که از منطقه امن خود خارج شویم: اگر در زندگی شخصی یا شغلی ما موقعیت‌هایی وجود دارد که آنها را دوست نداریم یا در انجام کاری قوی نیستیم، در واقع نقاط طلایی بهبودمان را بدست آورده‌ایم؛ اینها نقاط بهبودی هستند که از طریق برنامه توسعه فردی، کمک شایانی به بهبود آنان در خودمان خواهیم کرد. روبرو شدن با این موقعیت‌ها و تلاش برای بهبود آنها، ما را به خروج از منطقه‌ی امنمان سوق می‌دهد. خارج شدن از منطقه امن به ما اجازه می‌دهد رشد را تجربه کنیم و مهارت‌های خود را ارتقا دهیم.
  2. نقاط قوت ما را توسعه می‌بخشد: یک برنامه توسعه شخصی علاوه بر کمک به نقاط بهبود، به ما کمک می‌کند تا نقاط قوت خود را توسعه دهیم. اگر زمانی را برای تمرکز بر غنی کردن نقاط قوتمان اختصاص دهیم، پس از مدتی دیگر در این موارد تنها خوب نخواهیم بود بلکه این نقاط، جایگاهی برای درخشیدن ما خواهند شد. در این صورت به تمام پتانسیل‌های خود دست خواهیم یافت و رشد چشمگیری را در مهارت‌هایمان تجربه خواهیم کرد.
  3. باعث افزایش اعتماد به نفس ما می‌شود: تصمیم برای بهبود مهارت‌هایمان گامی به سوی اعتماد به نفس بیشتر است. زمانی که ما به یک هدف از پیش تعیین شده میرسیم، یک مهارت جدید کسب می‌کنیم و یا در بخشی از زندگیمان توسعه پیدا می‌کنیم، احساس خوشایندی نسبت به خودمان پیدا می‌کنیم. هر چه بیشتر در بخش‌هایی از کار و زندگی خود که در آنها احساس قدرت نداریم توسعه پیدا کنیم، اعتماد به نفس بیشتری خواهیم داشت.
  4. باعث افزایش خودآگاهی ما می‌شود: توسعه‌ی شخصی ارتباط نزدیکی با خودآگاهی دارد زیرا ما را وادار می‌کند نگاه صادقانه‌ای به زندگی و کار خود و مواردی که نیازمند بهبود هستند داشته باشیم. طی این فرآیند درک می‌کنیم  که هستیم؟ ارزش‌های ما چیست؟ می‌خواهیم در زندگی به کجا برسیم؟ زمانی که این فرآیند را طی کنیم، خودآگاهیمان را افزایش داده و یک تجربه‌ی درونی هدفمند برای شناخت بهتر خودمان بدست می‌آوریم.

برای شرکت در دوره های توسعه فردی می توانید به کلینیک روانشناسی جان زیبا مراجعه کنید و از متخصصان آن بهره ببرد.

دوره های توسعه شخصی کلینیک روانشناسی جان زیبا

الف)
➖خودآگاهی
➖هدف‌گذاری درست در مسیر زندگی
➖مدیریت زمان
➖تنظیم هیجانات
➖مهارت‌های دهگانه‌ی زندگی(خودآگاهی، اعتماد به نفس، کنترل خشم و …)
ب)
➖مهارت‌های ارتباطی در روابط زوجی
➖ابراز و پاسخ سازنده در روابط زوجی
➖افزایش ضریب خوشبختی در ازدواج
➖غنی سازی روابط زناشویی
➖ترمیم زخم‌های عاطفی

ج)
➖مهارت‌افزایی والدین
➖با هوش بار آوردن کودکان
➖ارتقاء خلاقیت در کودکان
➖قصه‌درمانگر کودک خود باشید
➖تربیت و آموزش جنسی کودکان

د)
➖آگاهی از خصوصیات دوره نوجوانی
➖ارتباط با نوجوانان
➖مهارت‌های دهگانه‌ی دوران نوجوانی
➖مدیریت روابط در دوران نوجوانی
➖آموزش و تربیت جنسی نوجوان

نظرات (۵)

  1. زهرانوروزی
    ۱۴۰۰-۰۹-۰۵

    برنامه ریزی برای توسعه شخصیت هرفرد ویژگی‌ها توانایی ها وبرررسی مشکلات ومعضلات موجوداساسیترین راه برای رسیدن به موفقیت هرفردمیباشد

  2. فاطمه عرب عامری
    ۱۴۰۰-۰۸-۰۲

    ما ذاتا خواهان پیشرفتیم توسعه فردی به ما در این پیشرفت کمک فراوانی خواهد کرد، در این ایام پاندمی کرونا با داشتن توسعه فردی می‌توانیم جسم و روان سالم‌تری داشته باشیم، توسعه فردی باعث میشه روابط بهتری داشته باشیم، موفقیت بیشتری را کسب نماییم،با توسعه فردی می‌شود بفهمیم چه هستیم و چه از زندگی میخواهیم،
    با تشکر از سخنان و مطالب گرانبار شما

  3. سارا خسروی
    ۱۴۰۰-۰۸-۰۱

    با سلام..
    توسعه فردی زمانی ک درست و کامل انجام بشه تاثیر خیلییی زیادی روی شخصیت و عملکرد ما داره..بنظرم بالارفتن اعتماد ب نفس و خارج شدن از منطقه امن از بارزترینشونه.ک کاملا مشخصع وقتی این دو ویژگی در ما رشد پیدا کنه شخصیت و طرز فکر و عملکرد مارو بشدت تحت تاثیر قرار میده و صدالبته باعث پیشرفت و بهبود زندگی میشه.🌹🌹

  4. خانوم بنی صفار :مُعرّف
    ۱۴۰۰-۰۴-۰۱

    جهت استقلال فردی چه مواردی نیازه

    • پشتیبان کلینیک روانشناسی جان زیبا
      ۱۴۰۰-۰۴-۰۱

      با سلام و احترام
      احساس باکفایتی در انجام امور روزانه، اعتماد به نفس و احساس امنیت در تعامل با دنیای بیرون از نشانه های یک فرد مستقل است.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت

اگر می خواهید در وبسایت عضو شوید لطفاً از اینجا عضو شوید.

عضویت در سایت

[wc_reg_form_bbloomer]

در صورتی که قبلاً عضو شدید از اینجا وارد شوید.