ذهن‌تان را خانه‌تکانی کنید

ما فصل بهار و سال جدید را با خانه‌تکانی منزل آغاز می‌کنیم. در فرهنگ ما ایرانیان خانه تکانی به معنی حذف اقلام غیرضروری از یک فضای نامرتب یا شلوغ است. این فرآیند را می توان برای اقلام فیزیکی ملموس در خانه یا محل کار مانند کتاب، مبلمان و لباس اجرا کرد. اما بی‌نظمی را می‌توان در چیزهایی که دائما ذهن شما را درگیر می کند نیز دید؛ مانند افکار منفی، نگرانی‌ها و مسئولیت‌ها که گاه می‌توانند طاقت‌فرسا و باعث اضطراب شود. در این مطلب سعی می‌کنیم چند روش ساده برای خانه‌تکانی ذهن و کاهش استرس ارائه کنیم تا سال جدید را با ذهنی سالم و مرتب آغاز کنید.

ببخشید و فراموش کنید: بخشیدن بهترین راه برای رسیدن به آرامش ذهنی است. ما اغلب به دلیل اینکه کسی به ما توهین کرده یا به ما ضرری رسانده است، کینه را در قلب خود احساس می‌کنیم. سپس شکایت‌ها و گلایه‌ها در خود را پرورش می‌دهیم و نتیجه آن برای ما، بی‌خوابی، زخم معده و افزایش فشارخون است. توهین یا صدمه ممکن است یک بار اتفاق بیفتد، اما با تشدید شکایات، مدام آن را به خود یادآوری می‌کنیم. بهتر است این عادت را ترک کنید.

به اندازه توان خود مسئولیت به عهده بگیرید: ما اغلب تمایل داریم بیشتر از توان‌مان مسئولیت به عهده بگیریم؛ انگار این امر، با ایجاد حس قدرت کاذب، ذهن ما را خشنود می‌کند. اما با وجود آگاهی که از توانایی خود داریم، تنها نگرانی بیشتری را برای خود خواهیم آفرید. فعالیت‌های بیشتر از حد توان، آرامش را از ذهن می‌رباید؛ بنابراین لازم است درگیری‌های اضافی را کاهش دهید.

قاطع باشید و از نه گفتن احساس ناراحتی نکنید: اگر تعداد قرارها و تعهدات در تقویم شما بسیار زیاد است، در نظر بگیرید که آیا همه آن‌ها ضروری هستند یا می‌توان برخی از آنها را به تعویق انداخت، واگذار یا به طور کلی لغو کرد. تنها به این علت که احساس می‌کنید مجبور هستید، خود را ملزم به شرکت در رویدادهای اجتماعی نکنید. کارهایی را انتخاب کنید که ارزش وقت و انرژی شما را داشته باشد. وقت خود را با افرادی بگذرانید که سلامت روانی شما را تقویت می‌کنند. در فعالیت‌هایی شرکت کنید که از نظر شخصی یا حرفه‌ای برای شما مفیدند و تا جایی که می‌توانید بقیه را کنار بگذارید.

انجام‌ ندادن چند کار همزمان و اولویت‌بندی آن‌ها: وقتی چیزهای زیادی توجه شما را جلب می‌کند، نمی‌توانید به روشنی در مورد یک کار فکر کنید و آن را به اتمام برسانید. ممکن است سعی کنید چندین کار را همزمان انجام دهید یا کارهای کوچک اما غیر ضروری را کنار بگذارید تا فهرست‌تان کوتاه‌تر به نظر برسد. با انجام این کار شما با اولویت‌های اصلی خود دست‌وپنجه نرم نمی‌کنید و همچنان احساس می‌کنید خسته هستید. با لیست کارهای خود بی‌رحم باشید و با اولویت‌بندی به سراغ آن‌ها بروید. اگر بدانید که پس از به اتمام رساندن یک کار، با انرژی بیشتری به سراغ کار بعدی خواهید رفت، عمل کردن به برنامه طبق اولویت‌ها برای شما ساده‌تر خواهد شد.

سدکردن سیل روزانه اطلاعات: حجم انبوه اطلاعاتی که هر روز از منابع متعددی در معرض آن قرار می‌گیریم، ذهن را به خود مشغول می‌کند. مغز ما توسط اخبار، رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، تلویزیون، پیام‌های متنی، ایمیل‌ها، گشت‌وگذار در اینترنت بمباران می‌شود. برای کاهش استرس و تنش، لازم است نسبت به مدت زمانی که صرف خواندن یا تماشای اخبار، استفاده از رسانه‌های اجتماعی، تماشای تلویزیون یا مرور بی‌هدف در اینترنت می‌کنید، حساس باشید. برای خود محدودیت زمانی تعیین کنید و به آن پایبند باشید. برای این کار در اکثر گوشی‌ها قسمتی برای تنظیم ساعت مشخص برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی وجود دارد. با آن می‌توانید حدودی را برای خودتان مشخص کنید. در مورد منابع اطلاعاتی که برای خواندن یا تعامل با آن‌ها انتخاب می‌کنید مجددا فکر کنید. اگر قرارگرفتن منظم در معرض این منابع اطلاعاتی بر سلامت روان شما تأثیر منفی می‌گذارد، کمی از آنها فاصله بگیرید.

زمانی را به استراحت اختصاص دهید: آرامش نه‌ تنها برای یک بدن خسته بلکه برای یک ذهن شلوغ  نیز ترمیم‌کننده است. فعالیت‌ها و تکنیک‌های زیادی وجود دارند که به پاکسازی ذهن از افکار مزاحم کمک می‌کند. احتمالا مدیتیشن قدرتمندترین ابزار برای کمک به بازیابی آرامش ذهنی است. موسیقی ملایم، تمرین تنفس و وقت گذراندن در طبیعت نیز می‌تواند در این راستا کمک‌کننده باشند.

به هم ریختگی ذهن می‌تواند تأثیر منفی بر زندگی ما بگذارد و خود را به شکل‌های مختلف مانند اضطراب، اختلال خواب و احساس غرق شدن نشان دهد. استفاده از تکنیک های ذکر شده به شما کمک می‌کند ذهن و زندگی خود را از نگرانی‌ها و افکار غیرضروری و ناخواسته خالی کنید، کاهش استرس را تجربه کنید و حس آرامش روانی را بازیابی کنید. در صورت استفاده مداوم از این نکات، تاثیر آن‌ها را مشاهده خواهید کرد. اگر موفق به اجرای آن‌ها نشدید،‌ متخصصان کلینیک جان زیبا مشتاقانه شما را یاری خواهند کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 4.8]

نظرات (۴۵)

  1. مهسان کتال
    ۱۴۰۱-۰۲-۲۴

    ذهن در واقع ترکیبی از مجموعه اندیشه، ادراک، حافظه، احساسات، امیال، تخیل و کلیه فرایند شناخت ناخودآگاه است برای اینکه ذهن بهتری داشته باشیم کافی است:

    ۱. خلاص شدن از آشغال ها

    بله در ذهن هر یک از ما دور ریختنی ها و یا به اصطلاح “آشغال” های فراوانی وجود دارد. فراموشی به معنی از دست دادن خاطره ها و تجربه هاست. درحالی که مقصود ما خالی کردن ذهن از آشغال ها و آن چیزی است که به ذهن شما آسیب می زند.

    اگر موفق شویم ذهنمان را از آنچه آزاردهنده و بی ثمر است خالی کنیم جا برای فراگیری مطالب جدید باز می شود!

    ۲.تغذیه مناسب

    منظور از تغذیه هم جنبه رایج آن یعنی مصرف مواد غذایی ارگانیک و مفید فایده برای ذهن است که متخصصان تغذیه لیست های فراوانی از مواد غذایی مفید برای ذهن ارائه کرده اند و هم تغذیه معنوی مناسب برای یک ذهن اعم از کالاهای فرهنگی شامل کتاب ،فیلم، موسیفی ، تئاتر و… می شود که ذهن ما به آن به شدت نیاز دارد.

    ۳. تمرکز

    هنگام انجام هر کاری فقط بر روی همان کار تمرکز کنید. به نظر کار سختی است مخصوصا برای خانم ها، موقع آشپزی ،خرید، کار، تفریح، سخن گفتن با دوستان و… اگر هرکاری که می کنید فقط بر روی همان کار تمرکزکنید و ذهنتان معطوف به همان کار باشد هم کارهایتان را بهتر انجام می دهید هم ذهنتان بهتر عمل خواهد کرد.

    ۴.لحظات ویژه ذهن

    تمام تمرینات تمرکزی، یوگا و فنون ویژه ذهن برای لحظاتی است که در آن هیچ کس نباشد. اگربتوانید روزی ۱۰ دقیقه ذهنی خالی داشته باشید . یعنی ذهنی آرام که به هیچ چیزی فکر نمی کند آنوقت یک استراحت عالی به ذهنتان داده اید که زمینه بهبود عملکرد ذهنتان را فراهم کرده است.

    برای این کار روزی ۱۰ دقیقه در فضایی که هوا در آن جریان دارد به شکل کاملا راحتی بنشینید و یا دراز بکشید در طول این مدت تنها بر روی تنقس و دم و بازدم خودتان تمرکز کنید و به هیچ چیز دیگری فکر نکنید بعد از این زمان احساس آرامش خواهید کرد.

    ۵.نگاهی نو

    هر از چند گاهی نگرش به مسائل از دیدگاه تازه زوایای پنهان زیادی را برای ما آشکار می کند و سبب می شود تا تصمیمات بهتری بگیریم.

    سعی کنید به مسائل با شیوه ای نو نگاه کنید.

    ۶.ورزش

    ورزش مستمر و روزانه باعث بهبود عملکرد ذهن می شود پزشکان تاکید دارند پیاده‌روی منظم و مداوم در تقویت حافظه نقش قابل ملاحظه‌ای دارد. این متخصصان می‌گویند ۴۰ دقیقه پیاده‌روی آرام به مدت سه نوبت در هفته می‌تواند باعث افزایش اندازه غده هیپوکامپ در مغز ‌شود که بخش حافظه و خاطرات را در این عضو مهم در کنترل دارد و عملکرد ذهن را در انسان حتی با بالا رفتن سن، بهبود بخشد.

    ۷.در کار دیگران دخالت نکنید مگر اینکه کمک بخواهند

    بیشتر ما با مداخله در امور دیگران، برای خود و آنها مشکلاتی ایجاد می کنیم. ما معمولاً به این دلیل در کار آنها مداخله می کنیم که معتقدیم راه ما، بهترین راه است. ما تصور می کنیم که منطق ما بهترین منطق است و کسانی که مطابق طرز فکر ما عمل نمی کنند، باید مورد انتقاد قرار بگیرند و به مسیر درست (که همان مسیر ماست) هدایت شوند. این طرز فکر، وجود فردیت را انکار می کند و ذهن ما را خسته و بیمار می نماید.

    ۸.ببخشید و فراموش کنید

    این روش، بهترین راه برای رسیدن شما به آرامش ذهنی است. ما اغلب به دلیل اینکه کسی به ما توهین کرده یا به ما ضرری رسانده است، احساسات ستیزگی را در قلب خود افزایش می دهیم. ما شکایت ها و گلایه ها در خود را پرورش می دهیم و نتیجه آن برای ما، تنها بی خوابی، زخم معده و افزایش فشارخون است. توهین یا صدمه ممکن است یک بار اتفاق بیفتد، اما با تشدید شکایات، مدام آن را به خود یادآوری می کنیم. شما باید به سرعت این عادت بد را ترک کنید.

    ۹.خودتان را مطابق با محیط پیرامون خود تغییر دهید

    اگر سعی کنید فقط محیط را تغییر دهید، موقعیت هایتان را از دست خواهید داد. به جای آن، سعی کنید خودتان را مطابق با محیط اطراف خود تغییر دهید. به محض انجام این کار، حتی محیط پیرامون تان که با شما سر جنگ داشت، به طور اسرارآمیزی، تغییر می کند و با شما همسو و هماهنگ می شود.

    ۱۰.به اندازه توان خود مسئولیت به عهده بگیرید

    لازم است این پند، همیشه در خاطرتان بماند. ما اغلب تمایل داریم بیشتر از توان مان مسئولیت برعهده بگیریم؛ انگار این امر، ذهن و منیت ما را راضی می سازد، اما شما که حدود خود را به خوبی می شناسید، چرا کار بیشتری را تحمل می کنید که نگرانی بیشتری را برای شما در بر خواهد داشت؟ شما نمی توانید با فعالیت های بیشتر، ذهن خود را به سمت آرامش سوق دهید؛ بنابراین درگیری های اضافی را کاهش دهید و اوقات خود را صرف دعا، درون نگری آرامش وسکوت نمایید.

  2. فهیمه امینی
    ۱۴۰۱-۰۲-۲۴

    ما از طریق ذهنمان زندگی خودمان را مدیریت میکنیم،ذهن این قابلیت را دارد که بتواند به صورت خودکار عمل کند،خوشبختانه ذهن قابل تغییر است و ما میتوانیم محتوای ذهن یعنی افکار و عقاید خود را متناسب با باور ها و آرزوهایمان آن تغییر دهیم تا بتوانیم در مسیر رشد و توسعه بیشتر قرار گیریم.

  3. فاطمه آذری
    ۱۴۰۱-۰۲-۲۳

    اگر ذهن انسان را شبیه به یک کامپیوتر در نظر بگیریم اونوقت میفهمیم که چرا باید فشار را از روی ذهنمون برداریم؛ چون همونطور که کامپیوتر با باز بودن چند برنامه به صورت همزمان هنگ می کنه، ذهن ما هم با فشار و استرس خسته میشه و دیگر عملکرد خوبی نداره. به همین دلیل ما به نظم ذهنی و بیرون کردن مسائل غیرضروری از ذهنمون نیاز داریم تا بتونیم از ذهنمون به بهترین حالت ممکن استفاده کنیم. اگر ما بلد باشیم بتونیم نظم ذهنی داشته باشیم و ذهن خودمون رو خالی کنیم، می تونیم روی کارهای مهم زندگیمون، روی اهدافمون و روی ساخت آرزوهامون تمرکز بیشتری داشته باشیم.

  4. زینب رضایی
    ۱۴۰۱-۰۲-۲۳

    خانه تکانی ذهن بسیار لازم و ضروریه البته نیازه که ما اون رو خیلی بیشتر از سالی یکبار انجام بدیم. چون در عصر تکنولوژی ما مدام با شلوغی ذهنمون درگیریم. البته ترفندهای گفته شده خوب هستند اما کافی نیستند. مثلا برای بخشش در رابطه ما نیاز به تغییرات اساسی در رویکردمون داریم و این خیلی راحت محقق نمی‌شه. بهتر است که در خیلی موارد با روانشناس خودمون مشورت کنیم تا بتونیم تصمیم درست‌تری رو اتخاذ کنیم.

  5. مژگان اخوین
    ۱۴۰۱-۰۲-۲۳

    ذهن ناخودآگاه همان چیزیست که شما هیچگاه آن را نه میبینید و نه در تصاویر مغزی با آن برخورد میکنید اما بیشتر زندگیتان بر اساس تمام تجارب و عقایدی که در آن ذخیره شده، میچرخد.
    افکار منفی ناخودآگاهتان را بازنویسی کنید: ذهنتان هرچیزی که به آن وارد میشود را در خود حفظ میکند و هیچ تفاوتی بین اطالعات درست و نادرست یا افکار منفی و مضر و افکار مثبت و سازنده قائل نیست. فقط همه چیز را حفظ میکند و تا همیشه و هروقتی که بخواهید در خود نگه میدارد. نکته خوب یا حتی منفی این است که ذهن ناخودآگاه با تکرار همه چیز را یاد میگیرد، پس زمانی که شما برای چند بار یک موضوع را به آن تزریق میکنید، تا زمانی حک شدن آن اطالعات، آن را بازخوانی میکند. برای همین است که پاک کردن این اطالعات بسیار سخت است. نوشتن از افکار و خصلتهای آزاردهنده بهترین روش برای شناسایی آنها هستند. تا افکار و ذهن آسیب زنندهی ما شناسایی نشوند، نمیتوانیم آنها را دور بیندازیم یا گردگیری کنیم. بهترین و موثرترین راهکاری که میتواند الگوی ذهن ناخودآگاه شما را تغییر دهد، آگاهی است.
    هوشیار بدنی : آگاهی داشتن به بدن کمک می کند که در زمان هایی که نا خودآگاه حرکات بدنی دارید را کنترل کنید این امر به آرامش بدن و إهن کمک مییکند.
    هوشیاری ذهنی: هرچقدر هشیاری بیشتری نسبت به افکار خود داشته باشید راحتتر میتوانید جلوی قضاوتهایتان را بگیرید. وقتی مچ خودتان را گرفتید، بهتر است که خود را سرزنش نکنید فقط تالش کنید تا آن را متوقف کنید. وقتی به آرامی و پیوسته این تمرین را ادامه دهید، قضاوت شما نسبت به دیگران کم میشود. تا اینجای کار شما ذهن ناخودآگاهتان را به وادی خودآگاه کشانده اید.
    همین سه قدم کافیست تا دستتان بیاید افکار و احساسات مریضتان چیست. آگاهی از این موضوع بزرگترین قدم برای خالصی از آن است.

  6. زینب رکن آبادی
    ۱۴۰۱-۰۲-۲۲

    منظور از خانه تکانی،حذف اقلام غیرضروری از یک فضای نامرتب یا شلوغ است.
    به هم ریختگی ذهنی بیش از حد،می تواند تاثیر منفی برزندگی افراد به شکل اضطراب،اختلال خواب و احساس غرق شدن داشته باشد.تکنیک های ساده ای وجود دارد که می توانید از آن ها برای کاهش استرس ذهن پریشان و ناآرام استفاده کنید.این تکنیک ها به شما کمک‌ می کند تا احساس آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشید و منجر به خواب و بهره وری بهتر می شود.
    ۱.خلوت کردن فضای فیزیکی ۲.انجام ندادن چندکار همزمان ۳.قاطع بودن ۴.سدکردن اطلاعات زیاد روزانه ۵.زمانی برای استراحت ۶.عهده گرفتن مسئولیت به اندازه توان خود
    همانقدر که به دست آوردهای زندگی اهمیت می دهیم ،باید برای ذهن و جسم خودمان هم ارزش قائل شویم.این تکنیک ها کمک می کند تا ذهن و زندگی خود را از نگرانی ها و افکار غیرضروری و ناخواسته خالی کنید.،کاهش استرس راتجریه کنید وحس آرامش روانی را بازیابی کنید.

  7. لیلا عبدالهی
    ۱۴۰۱-۰۲-۲۱

    همه ی ما در طول زندگی مون به آرامش و تمرکز ذهن نیاز داریم تا بتونیم به طرز روشنی فکر کنیم و تصمیم های عاقلانه ای بگیریم ،برنامه ریزی داشته باشیم یا مطالعه کنیم واز راه های زیادی می تونیم به ارامش ذهنی برسیم اول اینکه زمان زیادی رو برای خواندن روزنامه یا تماشای اخبار تلویزیون نگذاریم واز معاشرت با افراد منفی اجتناب کنیم و کینه به دل نگیریم بخشش ،فراموشی و رهایی رو بیاموزیم .باقی موندن بر موارد آسیب زا باعث خشمب میشه که آرامش و روابط و دوستی هامونو بهم می زنه

  8. فاطمه
    ۱۴۰۱-۰۲-۲۱

    آرامش ذهن چیزی هست که همه افراد برای رسیدن بهش به طریقی در تلاش هستند. حتما برای همه پیش اومده که در طول روز یا وقتی که می‌خواید استراحت کنید، دچار درگیری‌های ذهنی بی پایانی می‌شوید که آرامش را از شما سلب می‌کنند. رسیدن به آرامش ذهن و روان کار راحتی نیست چرا که درگیری ذهنی، بخشی از وجود ذاتی انسان است و نمی‌توان آن را به طور کامل از بین برد.

  9. فاطمه
    ۱۴۰۱-۰۲-۲۰

    بنظرمن تمام شدن یک فعالیت خیلی مهم نیست کوچک باشد یا بزرگ در مااحساس رضایت میکند.اگر بخواهیم احساس رضایت را به شیمی بدن ترجمه کنیم باید بگوییم که وقتی یک کارخیلی کوچک را هم انجام میدهیم هورمون دوپامین(یعنی لذت دستیابی به هدف)در بدن ماترشح میشود.اما یک فرد و درنظربگیریم که چندین کار باهم انجام میده مثلا خواندن چندخط کتاب’چک کردن اینستا’جواب دادن مسیج’ این شخص عملکرد وکارآمون مغز را پایین میاورد چون مغز فقط قادره در یک زمان بر روی یک کار تمرکز کند.

  10. شیماتابان
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۹

    به نظر من دلایل بسیاری می‌تواند موجبات پرخاشگری شما را فراهم کند و باعث بیشتر شدن ان شود از جمله :

    وضعیت سلامت جسمی؛
    وضعیت سلامت روحی؛
    ساختار خانواده؛
    روابط با دیگران؛
    محیط کار یا تحصیل؛
    عوامل اجتماعی یا اقتصادی-اجتماعی؛
    رفتارها و ویژگی‌های فردی؛
    تجربه‌های زندگی.
    به‌عنوان شخصی بزرگ‌سال ممکن است نسبت به تجربه‌های منفی زندگی خود رفتارهایی توأم با پرخاش از خود بروز بدهید. مثلا ممکن است هنگام ترس و ناامیدی، پرخاشگر بشوید. افسردگی، اضطراب، اختلال استرسی پس از آسیب روانی یا PTSD و سایر وضعیت‌ها و مشکلات روانی هم می‌توانند شما را به سمت پرخاشگری سوق بدهند.

  11. راضیه روده کی
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۸

    خانه تکانی ذهن می تواند یکی از بهترین روش ها برای دور کردن خودمان از دغدغه ها و افکار منفی باشد .و بنظر من یکی از مهم ترین کار ها در خانه تکانی ذهنی بخشش است
    بنظرم بخشش یک کار پسندیده ای است که معمولاً در انسان های بزرگ دیده می شود. انسان هایی که خودشونو باور کرده اند و به ارزش خودشون پی برده اند. بخشش یک عمل پسندیده است و به این معنی نیست که اجازه می دهیم هر کسی هر کاری که دلش خواست انجام دهد. اما بسیاری از مردم فکر می کنند بخشیدن و گذشت کردن مساوی با ضعف و شکست است. یعنی اگر کسی را که ما را اذیت کرده ببخشیم، به معنای آن است که او احساس برنده شدن می کند. در حالی که گذشت کردن نیاز به شجاعت بیشتری نسبت به نگه داشتن خشم دارد. بخشش عملی است که فرد را از همه احساسات منفی، در مورد شخصی که کار ناپسندی در حق او انجام داده است می رهاند .
    تحقیقات نشان داده اند که بخشیدن ، هم از نظر روانی و هم جسمی برای ما مفید است.بخشیدن نشانه عزت نفس زیاد است. افرادی که بیشتر گذشت کرده و آزردگی خود را زودتر فراموش می کنند، کمتر دچار مشکلاتی در حوزه سلامت خود شده و به ندرت دچار فشار روانی می شوند و بر عکس آنهایی که نمی توانند ببخشند و همه چیز را آسان نمی گیرند بیشتر در معرض بیماری هایی نظیر سرطان یا مشکلات قلبی- عروقی قرار می گیرند .
    از نظر هارگر یو بخشیدن عبارت است از فرصت دادن برای جبران و بازسازی مجدد اعتماد از دست رفته .

  12. فاطمه رضی آبادی
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    آرامش ذهنی به نظر من در زندگی خیلی تاثیرگذاره.ما میتونیم با آرامش به تمام توانایی های فطری برسیم.با ذهن بهم ریخته دچار اشتباهات زیادی در زندگی می شویم.خونه ی ذهن ما ممکنه بر اثر اتفاقات های ناخوشایند…کسل بشه پس بهتره افکار و اتفاقات و خاطره های ناخوشایند رو از ذهنمون دور کنیم و خوبی،بخشش،مهربونی و همچنین جملات مثبت رو جایگزینش کنیم چرا که همه ما این روز ها به آرامش و شادی بیشتری برای زندگی هایمان نیاز داریم

  13. حدیث کنشلو
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۶

    حتی یک پیاده‌روی ۱۰ دقیقه‌ای هم برای سلامت مغز مفید است. پیاده‌روی به قسمت‌های مختلف مغز کمک می‌کند تا بهتر با هم ارتباط برقرار کنند، قدرت تمرکز و حافظه را بالا می‌برد و حتی می‌تواند جریان خون به سمت مغز را افزایش بدهد. همچنین علاوه بر ورزش، تغذیه نیز برای سلامت و عملکرد مغز اهمیت دارد، به ویژه غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌ها مانند سالمون، تخم مرغ، بلوبری و مغزها و البته قهوه، چای سبز و شکلات تلخ.

  14. مهتاب مرادان
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۶

    آرامش ذهن درزندگی خیلی مهمه ودرزندگی شخصی وموفقیت موثراست واین حجم ازاطلاعات که روزانه درزندگی وبخصوص امروزه درفضای مجازی کسب میکنیم نه تنهاکمکی به ما نمی‌کند وبلکه ذهن مارا نسبت به مسائل اساسی زندگی دورتر واشفته ترمیکند وحذف یکسری ازچیزهادرزندگی می تواندتمرکز مارابه مسائل اصلی درزندگی بیشتر می کند.

  15. سید زهرا شاهچراغ
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۴

    از نظر من ذهن انسان همیشه درگیر گذشته و آینده است. مسلما عمل به زندگی در لحظه کار راحتی نیست چرا که گذشته و نگرانی آینده بخش مهمی از وجود انسان است. برای زندگی در لحظه نیازی نیست که گذشته را کاملا فراموش کنید و یا از تلاش برای آینده دست بکشید. فقط باید به این باور برسید که گذشته را نمی‌توان تغییر داد و آینده نیز هنوز نرسیده، پس نگرانی و غصه خوردن برای آن، کاری بیهوده است. ولی امروز و این لحظه وجود دارد و اگر خوب به آن اهمیت ندهید تبدیل به گذشته‌ای تلخ می‌شود که در آینده نیز آرامش ذهن شما را از بین می‌برد.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت

اگر می خواهید در وبسایت عضو شوید لطفاً از اینجا عضو شوید.

عضویت در سایت

[wc_reg_form_bbloomer]

در صورتی که قبلاً عضو شدید از اینجا وارد شوید.