چرا نمی‌توانم تمرکز کنم؟

در مقالات قبلی درباره «کار عمیق» صحبت کردیم و متوجه شدیم در صورتی که کاری با تمرکز انجام شود، حتی در مدت زمانی کم، دستاوردهای فراوانی برای ما به بار می‌آورد. برای فراهم کردن شرایط لازم برای انجام کار عمیق،‌ ابتدا بهتر است درباره علت عدم تمرکز بدانیم و سعی کنیم موانع را از مسیر برداریم. در این مقاله چند مورد از مهم‌ترین علت‌های ناتوانی در تمرکز کردن را بررسی می‌کنیم.

  1. نمی‌توانید تمرکز کنید چون خود را سرزنش می‌کنید. اگر هر بار که حواستان پرت می‌شود،‌ با ناامیدی به خود می‌گویید: «من خیلی بی‌دقتم»،‌ «من خیلی تنبلم» یا «باز هم مثل همیشه حواسم پرت میشه و نمی‌تونم کارم رو بکنم»، فقط شرایط را برای خود بدتر می‌کنید. شما نمی‌توانید با ذهنی که انرژی خود را صرف خودسرزنشی می‌کند،‌ تمرکز کنید. باید تمام تجربیات قبلی را کنار بگذارید و به جای تمرکز روی حواس‌پرتی،‌ به کار خود بازگردید. اگر مدت‌هاست که این عادت را دارید و کنترل خودسرزنشی برای شما دشوار شده است،‌ از مدیتیشین کمک بگیرید. مدیتیشن ذهن شما را برای بودن در لحظه و زندگی عاری از قضاوت، ورزیده می‌کند.
  2. نمی‌توانید تمرکز کنید چون در هجوم اتفاقات سطحی زندگی‌می‌کنید: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که مدام در حال افزایش سرعت است. هر روز سرعت پدیده‌ها بیشتر می‌شود و ما را نیز به سمت سریع‌تر شدن می‌برد. در نتیجه ما در این فضا به سریع‌تر کار کردن تشویق می‌شویم، حال آن که سریع‌تر کار کردن ما برابر است با دقت و تمرکز کمتر. هر چند دشوار است اما باید تلاش کنیم که از روند سریع‌تر شدن فاصله بگیریم و به سمت عمیق‌تر شدن برویم.
  3. نمی‌توانید تمرکز کنید چون ذهن شما درگیر موضوعی دیگر است: گاهی وقت‎ها افرادی که تمرکز و دقت بالایی هم دارند، نمی‌توانند روی مسئله مورد نظر خود متمرکز شوند، صرفا به این خاطر که تمرکز و دقت آن‌ها جایی دیگر است و اصطلاحا ذهن‌شان هک شده است! ممکن است این اتفاق به علت درگیری روانی با موضوع خاصی باشد یا به شکلی ساده‌تر اتفاق بیفتد. مثلا اگر میز کار شما رو به پنجره باشد، ممکن است هنگام انجام کار، اتفاقات ساده‌‌ای که بیرون از پنجره‌ی شما و در مقابل چشم‌تان اتفاق می‌افنتد حواس شما را بارها پرت کند. در چنین شرایطی نمی‌توان شما را کم‌دقت یا بی‌تمرکز دانست، بلکه باید بدانید که فضای مناسبی را برای کار کردن انتخاب نکرده‌اید، زیرا متمرکز ماندن در شرایطی کاملا متغیر بسیار دشوار است.
  4. نمی‌توانید تمرکز کنید چون کارها را از هم جدا نمی‌کنید: اگر شما در یک روز دو کار مهم داشته باشید،‌ بهترین بازدهی را زمانی خواهید داشت که یک کار را شروع کرده و بی‌وقفه به پایان برسانید، سپس به سراغ فعالیت بعدی بروید. اشتباهی که برخی افراد مرتکب می‌شوند این است که کارها را جداسازی نمی‎کنند و اصطلاحا فایل مجزایی برای هر کار در ذهن خود در نظر نمی‌گیرند. لذا زمانی که مشغول یک کار هستند،‌ به کار دیگر با نگرانی فکر می‌کنند، در نتیجه کار فعلی را با کیفیت پایین‎تر و در مدت زمان بیشتر انجام می‌دهند. همین امر باعث می‌شود که کار دوم نیز به خوبی انجام نشود. زیرا حتی در صورتی که وقت مناسبی برای انجام آن باقی مانده باشد، روحیه‌ی شخص شکست‌پذیرتر شده و انرژی و اشتیاقی که می‌توانست داشته باشد،‌ از دست داده است. اگر شخص در میان انجام یک کار مدام به سراغ کار دیگر برود، وضع از این هم بدتر خواهد شد. تمرکز کردن در چنین شرایطی اصلا امکان‌پذیر نیست. فقط کافیست پیش از شروع کارها، تمام آن‌ها را یادداشت کنید و مراحل انجام آن‌ها را در نظر بگیرید و سپس با برنامه زمانی مناسب به سراغ آن‌ها بروید. اگر این مراحل را پیش از انجام کار طی کنید، دیگر نگران کارهای باقی مانده نخواهید بود و با آرامش و تمرکز کافی به تمام مسئولیت‌های خود خواهید رسید.
  5. نمی‌توانید تمرکز کنید چون محیط کار شما تشنج دارد: همانطور که گفته شد، تغییر و تحول مداوم محیط می‌تواند بر تمرکز و دقت شما تاثیر بگذارد، حتی اگر این تغییرات خارج از پنجره اتاق شما اتفاق بیفتد و تاثیر مستقیمی بر شما نگذارد. حال تصور کنید که دقت و تمرکز شما تا چه حد می‌تواند آسیب ببیند اگر در محیط زندگی و کار شما، افرادی باشند که فضا را تغییر می‌دهند،‌ آن هم به شیوه‌‍ای که بر عواطف و هیجانات شما تاثیر مستقیم و فراوان دارد. مثلا وقتی متوجه می‌شوید همکاری که حسن نیت ندارد، در حال صحبت کردن درباره شماست یا وقتی صدای جر و بحث اعضای خانواده خود را می‌شنوید، قطعا نمی‌توانید از این موضوعات بگذرید و به کار خود ادامه دهید. تا جایی که می‌توانید تلاش کنید از این اتفاقات اجتناب کنید. مثلا تلاش کنید به بخش دیگری از محل کار خود منتقل شوید، یا در منزل ساعاتی را برای فعالیت انتخاب کنید که تنها هستید. رفتن به کتابخانه نیز می‌تواند از بروز این نوع حواس‌پرتی جلوگیری کند.
  6. نمی‌توانید تمرکز کنید چون مهارت مدیریت احساسات را تقویت نکرده‌اید: عوامل پرت‌کننده‌ی حواس بسیار زیاد هستند و شاید هرگز نتوان تمام آن‌ها را به درستی و به اندازه‌ی لازم کنترل کرد. حتی در صورت کنترل کافی تمام عوامل بیرونی، باز هم انسان در برابر احساسات خود بی‌دفاع است و نمی‌تواند از آن‌ها بگریزد. گاهی ممکن است تمام شرایط لازم برای برقراری تمرکز را داشته باشیم اما یادآوری خاطره‌ای از گذشته ناگهان ما را شرمگین کند و به فکر فرو برد. آنگاه تمرکز کردن مجدد بسیار دشوار خواهد شد. برای رفع این مشکل باید مهارت مدیریت احساسات را بلد باشیم. گاهی صرفا نوشتن اتفاق مورد نظر و تصمیم برای این که بعدا به آن فکر کنیم، بار ذهنی آن را از دوش ما برمی‌دارد و کمک می‌کند به کار مورد نظر خود بازگردیم. اما در صورتی که موفق به انجام این کار نشویم، می‌بایست برای دریافت کمک جدی‌تر از روانشناس کمک بگیریم.
  7. نمی‌توانید تمرکز کنید چون کاری که انجام می‌دهید را دوست ندارید: در پایان باید گفت که علاقه داشتن به فعالیتی که انجام می‌دهید عامل موثری در برقراری تمرکز است. شما قرار است وقت زیادی را صرف انجام یک کار کنید، در صورتی که از آن کار لذت نبرید، ذهن شما از انجام آن طفره می‌رود و مدام فرار خواهد کرد. پیش از قبول مسئولیت و انتخاب یک مسیر، حتما دقت کنید که این مسیر برای شما به اندازه کافی جذاب باشد تا نیازی نباشد ذهن خود را به دشواری درگیر این موضوع کنید.

باید بدانید که برای حفظ تمرکز، تمرین کردن بدون پیش‌داوری و سرزنش خود می‌تواند بسیار مفید باشد. در صورتی که توصیه‌های یاد شده برای شما مفید نبود، می‌توانید از متخصصان ما در کلینیک جان زیبا کمک بگیرید. ما مشتاقیم که شما را در این امر مهم یاری کنیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3.5]

نظرات (۲۹)

  1. زهرا اعرابی
    ۱۴۰۱-۰۲-۲۴

    همه افراد توانایی تمرکز دارند چون تمرکز امری نسبی است و کسی نمی تواند ادعا کند که کاملاً حواس پرت است و یا همیشه تمرکز حواس دارد.ذهن شما همیشه می خواهد درگیر و مشغول باشد بنابراین اگر آن چه اکنون انجام می دهید در شما درگیری و مشغولیت ذهنی ایجاد کند فکر شما دیگر احساس نمی کند که جای دیگری برود و در آن جا درگیر شود.بیشتر حواس پرتی ها علل درونی دارند و به طبیعت فرد، ویژگی ها، حالات روحی و روانی و عادات فردی بستگی دارند. بی شک حواس پرتی بیرونی، آسان تر از عوامل حواس پرتی درونی برطرف می شود. استفاده بیش از حد از تکنولوژی، کم خوابی، نارضایتی شغلی، کم تحرکی و ورزش نکردن و اضطراب بیش از حد چند مورد از دلایل عدم تمرکز است.

  2. راضیه روده کی
    ۱۴۰۱-۰۲-۲۳

    متمرکز ماندن ارتباط چندانی با عزم راسخ ندارد. عادت‌های زندگی مدرن بیشتر از هر چیز مانع لذت بردن از تمرکز می‌شوند.باید دلایل کلی‌ترِ تمرکز نداشتن خود را پیدا کنید و این موضوع را ریشه‌ای‌تر بررسی کنید. اگر دلیل تمرکز نداشتن شما نداشتن عزم راسخ نیست پس به این موارد توجه کنید
    راهکارهای افزایش تمرکز:
    مدیتیشن
    خاطره‌نویسی
    تمرین‌های ورزشی منظم
    مطالعه
    یادداشت‌برداری از موضوعات جالب توجه
    تفریح کردن
    وفادار ماندن به برنامه‌ریزی‌ها

  3. مژگان اخوین
    ۱۴۰۱-۰۲-۲۳

    امروزه مردم چندین کار را به‌طور هم‌زمان انجام می‌دهند. چندشغله بودن، مسئولیت‌های خانه و خانواده، وظایف شخصی و مشکلات دیگر ذهن افراد را بیش از حد مشغول کرده و باعث شده هوشیار ماندن و تمرکز کردن سخت‌تر از قبل شود. اما همه‌ی کسانی که قرارهایشان را فراموش می‌کنند یا در انجام کارهای روزمره دچار مشکل می‌شوند اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی ندارند. از دست دادن تمرکز دلایل زیادی دارد. وسایل هوشمند، موبایل، کامپیوتر و آیپاد همگی تمرکز شما را برهم می‌زنند. مغز انسان همانند یک منشی عمل می‌کند و به شما برای منظم بودن و مدیریت زمان کمک می‌کند؛ اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد هرچه کارهای بیشتری را هم‌زمان انجام بدهید، سخت‌تر می‌توانید روی آنها تمرکز کنید. یادگیری مهارت‌های اولیه‌ی منظم بودن مانند نوشتن وظایف و استفاده از جدول برنامه‌ریزی کارهای روزانه، محدود کردن زمان تماشای تلویزیون و استفاده از اینترنت می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند. عدم استفاده از تکنولوژی در ساعات خاص مثلا بعد از صرف شام یا پیش از خواب نیز می‌تواند در حل این مشکل مفید باشد.اگر به‌طور مداوم نمی‌توانید بر کارهای‌ مهم‌‌تان تمرکز کنید یا بدون تلفن همراه‌ و اینترنت نمی‌توانید چیزی را به‌ خاطر بیاورید باید به پزشک مراجعه کنید. به گفته‌ی دکتر ویلنز وقتی مغز نتواند به‌درستی عمل کند، شما به‌راحتی تمرکزتان را از دست می‌دهید و نمی‌توانید از انجام کارها نتیجه‌ی مطلوبی به‌دست بیاورید.

  4. عصمت اکبرمجنی
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۶

    با سلام.تمرکز کردن روی مسئله ای بخصوص هنگام مطالعه که تقریبا بیشتر افراد در زندگی خود روبرو شدن .همیشه با خودم فکر میکنم اگه بتونم روی یک مبحث مطالعه خود تمرکز داشته باشم در کوتاهترین زمان میتوانم مطالب زیادتری را یاد بگیرم که دیگر نیاز نباشد ساعتها از وقتمان را روی یک قسمت کوچک بگذاریم بی آنکه چیزی یاد گرفته باشیم پس تمرکز نقش مهمی در این مسئله دارد بخصوص برای افرادی که همیشه وقت کم میاورن.به نظر اولین چیزی مهم در مطالعه محیط فیزیکی مناسب برای خواندن ودیگری آمادگی ذهنی داشتن برای آن است زیرا زمانی که فرد از لحاظ روانی ذهن آشفته ای دارد که به آن فکر میکند ونتوانسته آن را در ذهن خود هضم کند نمیتواند به تمرکز دست پیدا کند.نکته دیگر اینکه زمانی که ما یک مطلب مورد علاقه خود را برای خواندن انتخاب می کنیم راحتر روی آن تمرکز داریم پس باید برای یادگیری مطالب درسی انگیزه ای غیر از کسب نمره بدون فهمیدن آن، داشته باشیم.

  5. رقیه داودی
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۱

    باسلام
    وقتی مدام به تجربیات تلخ گذشته فکر کنیم و خ‌ودمون رو سرزنش کنیم نمیتونیم رو کارهای مهمتر تمرکز داشته باشیم باید در زمان حال زندگی کنیم.
    باید فضای کار مناسب انتخاب کنیم همچنین برای کارهای مهمتر باید زمان مناسب انتخاب کنیم محیط کاریمون خلوت باشه خودمون خسته و خواب آلود نباشیم
    چند تا کارو باهم انجام ندیم چون تمرکز نداریم کیفیتش پایین میاد
    کارهایی که باید انجام بدیم رو یادداشت کنیم و به ترتیب اولویت انجامشون بدیم.

  6. سما اسدیان
    ۱۴۰۱-۰۱-۳۰

    عوامل فیزیکی

    یکی از متداول‌ترین عوامل عدم تمرکز، نوع تغذیه است. شاید جالب باشد که بدانید مغز برای اینکه تنها از ۲٪ ظرفیت خود استفاده کند. بیشتر از ۲۰٪ از انرژی بدن را دریافت می‌کند. حالا به این فکر کنید که شما چند کار ساده در طول روز انجام می‌دهید؟ بابت آن چقدر از انرژی شما صرف می‌شود؟ اگر انرژی کافی به بدنتان نرسانده باشد، خیلی زود احساس خستگی و بی‌حوصلگی خواهید داشت.
    پس اگر دائم از خودتان می‌پرسید که چرا نمی توانیم تمرکز کنیم قبل از هرچیز به تغذیه‌تان توجه کنید. تغذیه پرانرژی و کم‌کالری داشته باشید تا بتوانید کارکرد مغزتان را بالا ببرید.

  7. زهرا یونسی
    ۱۴۰۱-۰۱-۲۵

    باسلام
    از دیگر علت های عدم تمرکز:
    کم‌توجهی به خودتان: سبک زندگی ناسالم باعث حواس‌پرتی شما می‌شود.
    ۳. بی‌خوابی: مغز برای عملکرد خوب به خواب نیاز دارد. خوب خوابیدن را یاد بگیرید و هر تغییر ساده‌ای که می‌تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید را انجام دهید.
    ۴. سبک زندگی پر استرس : استرس در ابتدا می‌تواند آدرنالین بالایی ایجاد کند که به شما دید روشنی می‌دهد، اما در نهایت آنقدر ما را خسته می‌کند که نمی‌توانیم هیچ کاری انجام دهیم، چه برسد به تمرکز و خوب فکر کردن. بهتر است با یک مشاوره صبحت کنید
    سعی کنین در هنگام مطالعه کمتر از گوشی یا لپ تاپ استفاده کنید و در صورت امکان اصلا استفاده نکنید چون باعث میشود تمرکزتان روی مطالعه کم شود؛ طوری استفاده کنین که برای فعالیت های فضای مجازی یک ساعت مشخص و برای مطالعه و درس خواندن هم ساعت مشخص خودش را داشته باشد. دور ریختن افکار منفی و مزاحم تاثیر مثبتی در تقویت تمرکزتان دارد؛ هنگام مطالعه یا فکر کردن ممکن است که افکار منفی یا مزاحم به سرغتان بیاید که برای حل این مشکل چنین افکاری را روی یک تکه کاغذ بنویسید و در یک بار برای همیشه به آنها خوب فکر کنید و راه حلی برای مشکلتون پیدا کنید تا از شرشون خلاص بشید.

  8. سحر خواجه زاده
    ۱۴۰۱-۰۱-۲۴

    بنظرم اینا خیلی تاثیر داره ناتوانی در یادآوری اتفاقاتی که در گذشته نزدیک اتفاق افتاده

    ناتوانی در نشستن ثابت

    ناتوانی در تفکر واضح

    گم کردن مرتب وسایل یا مکان‌ها

    ناتوانی در تصمیم‌گیری

    ناتوانی در انجام کارهای پیچیده

    کمبود توجه

    تکرار اشتباهات سهل‌انگارانه

  9. محمد عزیزی
    ۱۴۰۱-۰۱-۱۶

    عدم داشتن تمرکز کافی جهت انجام کار ها مشکلی است که افراد زیادی با ان سروکار دارند.امروزه گسترده ترین عوامل تمرکز نداشتن مشکلاتی است که از اراده ی افراد خارج است و فقط میتوانند با ان همگام شوند یکی از این مشکلات و اساسی ترین انها به اقتصاد باز میگردد که همه ی اقشار را درگیر خود کرده است و باوجود چنین مشکلی در سطح جامعه تمرکز کردن کاری سخت و برای برخی از افراد که بیشتر با این مشکل سروکار دارند غیرممکن است.

  10. فاطمه رستمیان
    ۱۴۰۰-۱۲-۲۳

    مغز ما انسان ها به گونه ای است که به هر موضوعی ک بیشتر فک کنیم ذهن ما هم بیشتر درگیرش میشود و ذهن به سمت اجرایی کردن آن در بدن حرکت خواهد کرد . ما باید به افکار مثبت فک کنیم و کارهای مثبت انجام بدیم .
    برای متمرکز شدن در فعالیت زمان و دوری از استرس میتوانیم کارهای زیر را انجام بدهیم:
    ۱_ روی ی صندلی بشینیم .
    ۲_ چشمای خودرا ببندیم و روی تنفسمان تمرکز کنیم .
    ۳_به آرامی از بینی نفس عمیق بکشیم و هوای بازدم را از دهان خارج کنیم .
    ۴_ در باره ی خودمان جمله های مثبت را تکرار کنیم و از پیروزی و موفقیت های خودمان تصویر سازی ذهنی داشته باشیم .
    ۵_ذهن خودمان را خالی کنیم و فقط ب بدن و تنفس خود تمرکز کنیم .
    اگر ما میخواهیم که موفق باشیم باید رو عوض کردن خودمان تمرکز کنیم ن بقیه .
    و سعی کنیم برای دوری از افکارهای سمی ی روتین روزانه داشته باشیم و بیشتر خودمان را دوست داشته باشیم و برای خودمان وقت بزاریم .

  11. سحر معماریان
    ۱۴۰۰-۱۲-۲۱

    مشکل عدم تمرکز برای اکثر افراد یک اتفاق طبیعی و دوره‌ای‌ است. خستگی و استرس عاطفی می‌تواند در بیشتر افراد مشکلات تمرکز ایجاد کند. تغییرات هورمونی نیز می‌تواند بر نحوه تفکر و تمرکز ما تأثیر بگذارد. اگر عدم تمرکز به شکلی حاد و دنباله‌دار تکرار شود، مشخصه مشکلات جسمی و روحی است که نیازمند مداخله درمان‌گر خواهد بود. متأسفانه گاهی این اختلال درست تشخیص داده نمی‌شود و دیگران تصور می‌کنند فرد مبتلا به این اختلال، حواس‌پرت و گیج است و یا به مسائل اطراف خود اهمیت نمی‌دهد. این تصورات اشتباه و عدم درک در فرد مبتلا باعث ایجاد احساس ناامیدی، خشم یا افسردگی می‌شود.
    عوامل و علل عدم تمرکز 
    ۱)اختلالات خواب : کاملا مشخص است اگر خواب کافی برای افراد وجود نداشته باشد به دلیل سنگینی چشم ها و مغز نمی‌تواند حتی کارهای روزمره خود را انجام دهد چه برسد به کار های مهم!
    ۲)تکنولوژی روز : تمام صداهایی که ما دائماً به‌عنوان محرک خارجی می‌شنویم مانند اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی، هشدارهای ساعت، صدای پیامک‌، صدای تماس‌ها و … تمرکز ما را به هم می‌زنند.
    ۳)استرس های شدید: استرس هم روی مغز ما تاثیر بسیار بدی دارد هم باعث تضعیف حافظه و بیماری های بسیار می‌شود.
    ۴)تغییرات هورمونی: می‌دانیم اگر هورمون های بدن ما دچار اختلال شوند روی تمام اعضای بدن ما تاثیر می‌گذارند که مهم ترین آنها مغز است که باعث عدم تمرکز می‌شود.
    درمان عدم تمرکز:
    ۱)تمرین مغز : با حل کردن پازل، جدول، بازی با کلمات و برخی بازی‌های فکری میتوانید مغز خود را فعال کرده و تمرکز خود را بالا ببرید.
    ۲)خواب کافی : کاملا مشخص است که اگر خواب شما کامل و به اندازه باشد بر عملکرد مغزی و حافظه شما تاثیر دارد
    ۳)تغذیه سالم: سعی کنید از موادی مانند کافئین و نوشیدنی گاز دار و … کمتر در برنامه غذایی خود استفاده کنید این مواد باعث کندی مغز می‌شنوند به جای آنها از میوه و سبزیجات استفاده کنید.
    نکته آخر:
    بهترین تکنیک‌های مربوط به تمرکز برای هرکس متفاوت خواهد بود و به دلیل ایجاد این عدم تمرکز بستگی دارد. اما می‌توانید تکنیک‌های زیر را امتحان کنید:
    مراقبه کنید.
    ذهن‌آگاهی و حضور در لحظه حال را تمرین کنید.
    به طور مرتب ورزش کنید.
    از حفظ کردن چیزهایی مانند شعر و … کمک بگیرید.
    کارهای روزمره خود را چک‌لیست کنید.

  12. اکرم عبادی
    ۱۴۰۰-۱۲-۲۱

    با سلام
    علل عدم تمرکز حواس گرسنگی،تلفن همراه،شبکه های اجتماعی،کسالت و خستگی،افکار مزاحم،افسردگی ها، داروها،میتوانند باشندو راههای افزایش تمرکز:ازساختار کاری استفاده کنید تا به آرامی تمرکز را افزایش دهید،لیستی از کارهایی که نباید انجام دهید بسازید،کتاب های طولانی را به آهستگی بخوانید،تمرین های تمرکز را امتحان کنید، هوشیاری بیشتری را در روز داشته باشید.محققان دانشگاه واشنگتن نشان داده اند که تنها ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در روز مدیتیشن می تواند به بهبود تمرکز و گسترش محدوده توجه شما کمک کند. علاوه بر این، شما حتی بعد از چهار روز شاهد بهبودهایی در توجه خود خواهید بود،ورزش بدنی را به برنامه تمارین توجه خود اضافه کنید،تمرین دقیق گوش دادن،قوی کردن تمرکز نیازمند تمرین است، مانند هر چیز دیگری در زندگی است.بعد از اینکه تمرکز قوی تر می شود، نگرش و واکنش های شما نسبت به رویدادها و افراد تغییر خواهد کرد و شما چیزهای زیادی در مورد ذهن، نحوه عملکرد آن کشف خواهید کرد.

  13. عارفه قباخلو
    ۱۴۰۰-۱۲-۲۱

    در نداشتن عدم تمرکز کافی عوامل زیادی دخیل هستند مشکلات اقتصادی نداشتن اعتماد به نفس کافی و خود را بدون استعداد فرض کردن مشکلاتی در خانواده ودرگیر شدن زیاد در فضای مجازی اینها ممکن است بخشی از عوامل باشد با مشاوه و مشورت با روانشناس میتوانیم راه های حفظ تمرکز بیشتر را در خود تقویت کنیم

  14. fatemeh.sh
    ۱۴۰۰-۱۲-۲۰

    با سلام و عرض ادب و احترام
    استاد عزیز ممنون برای من واقعا موضوع جالبی بود …
    عدم تمرکز برای همه انسان ها بسته به شرایطی که در آن قرار میگیرند به وجود می آید .
    من یک مدت طولانی به دلیل مشکلات زیادی که داشتم دچار استرس و درگیری ذهنی شدید مواجه شدم و این ها باعث عدم تمرکز در تصمیم گیری و درس خواندن و مطالعه ،عدم تمرکز در محل کار برای انجام وظایف حتی نمی توانستم خوب فکر کنم و باعث کلافگی و اضطراب من می شد.
    و به مرور زمان با تمرین و پیاده روی و مدیتیشن ،شرکت در جمع خانواده و دوری از تنهایی توانستم این مشکل عدم تمرکز را تا حدودی کاهش دهم …

  15. ربابه فخاریان
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۹

    در دنیای مدرن امروز حواس پرتی در همه جا وجود دارد . بنابراین باید سعی کرد ک حتی الامکان با انجام کارهایی مثل مدیتیشن ، قوی کردن تمرکز با انجام تمرینات تمرکزی ، زمان انجام کارهای مهم گوشی همراه خود را سایلنت کنیم، داشتن خواب کافی شبانه و دوری از استرس و … از عدم تمرکز جلوگیری کرد.

  16. زهرا قاسمی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۹

    مشکل عدم تمرکز برای اکثر افراد به اتفاق طبیعی است عواملی باعث این اتفاق می شود
    عوامل درونی.بیرونی .علاقه نداشتن و…..
    بی توجهی و دشواری در جمع کردن حواس از نشانه های تمرکز پایین است . مشکل عدم تمرکز می تواند پیامدهای مخرب بدنبال داشته باشد
    اگر مشکل عدم تمرکز به صورت حاد تکرار شود مشخصه مشکلات روحی و جسمی و نیاز به مداخله درمان گر دارد.

  17. معصومه مقبلی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۹

    باسلام
    برای داشتن تمرکز باید ذهن ارام به دور از افکار و احساسات منفی داشته باشیم . گاهی محیط و صداها باعث بهم ریختن تمرکز ما میشوند. باید کنترل کنیم محیط اطرافمان را.
    و دیگر اینکه از سطحی نگری اتفاقات روز مره دوری کنیم ..یعنی عمیق فکر کنیم..و باید قوه ذهن را قوی کنیم .با مدیتیشن میتواند ذهن رادر بودن در لحظه و زندگی بدور از قضاوت ورزیده کنیم
    با تمرین و ممارست میتوان ذهن را قوی کرده و تمرکز خود را بالاببریم .
    بخاطر افکار منفی و اشفته نمیتوانیم تمرکز داشته باشیم ..
    باید ذهن مان را ارام و بدور از هر فکر مزاحم و منفی خالی کنیم .

  18. ریحانه ناهیدی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۹

    این عدم تمرکز همانطور که در بالا هم ذکر شد عوامل مختلفی دارد که از راههای جلوگیری آن تغییر محیط و نوشتن دغدغه های فکری و… است. اگر این مشکل با این راههای ساده حل نشود باید به دنبال علت اصلی و مهم گشت که شاید در نتیجه بیش فعالی درمان نشده باشد که امکان تمرکز مناسب و عمیق را به ما نمی دهد و برای حل آن باید روانشناس و روانپزشک مراجعه کرد و دنبال درمان و کنترل آن بود تا از آسیب های جدی تر در آینده در اجتماع و شغل و زندگی جلوگیری کرد.

  19. حاتمه قاهری
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۹

    سلام
    بی توجهی وناتوانی درتمرکز حواس درمواقع مختلف وحین انجام کار، اکثرا می تواند یک اتفاق طبیعی باشد که براثرخستگی واسترس، مصرف دارو یا مشکلات عاطفی به وجود آید.یا می‌تواند فراتر از این مواد ساده باشد که به صورت دنباله دار تکرار شود، ‌بر موقعیت های شغلی و روابط اجتماعی فرد تاثیر بدی داشته باشد که دراین صورت نیازمند درمان می باشد.

  20. فاطمه زماني
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۹

    تمرکز کردن بر یک کار، بسیار شبیه به «متمرکز کردنِ نگاه» است. وقتی تصمیم می‌گیرید بر چیزی تمرکز کنید، ابتدا مغزتان تمام اطلاعات بصری را دریافت و پردازش می‌کند تا به شما بگوید که باید بر چه چیزی تمرکز کنید. این کار شبیه زمانی است که برای اولین بار، تابلوی نقاشی یا عکسی را می‌بینید. وقتی که تصویر واضح‌تر می‌شود، مغز شما به‌سراغ جنبه‌ای می‌رود که می‌خواهید به آن توجه کنید (فرایند بالا به پایین). وقتی به این نوعِ لذت‌بخش از تمرکز دست می‌یابید که در آن گذشت زمان را حس نمی‌کنید، درک شما از جهان اطراف تغییر می‌کند و توانایی بیشتری در نادیده گرفتن محرک‌های بیرونی دارید.

  21. زینب رکن آبادی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۹

    مشکل عدم تمرکز برای اکثر افراد یک اتفاق طبیعی و دوره ای است. تغییرات هورمونی میتواند بر نحوه تفکرو تمرکز ما تاثیر بگذارد.خستگی و استرس عاطفی نیزمی تواند دربیشتر افراد مشکلات تمرکز ایجاد کند. اختلالات خواب،تکنولوژی روز و داروهای شیمیایی عوامل دیگر عدم تمرکز حواس است.
    اگر عدم تمرکز به شکلی حاد و دنباله دار تکرار شود،مشخصه مشکلات جسمی و روحی است که نیازمند مداخله درمان گر است.

  22. حدیث کنشلو
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۸

    بی‌توجهی و دشواری در جمع‌کردن حواس، از نشانه‌های تمرکز پایین است. مشکل عدم تمرکز، می‌تواند پیامدهایی فراتر از فراموشی‌های ساده داشته باشد و در موقعیت شغلی، روابط اجتماعی و یادگیری مهارت‌ یا اطلاعات جدید نقشی مخرب ایفا کند.

  23. الهه حاجی احمدی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۸

    از دست دادن تمرکز فرایندی طبیعی مطلوب و تکامل یافته است که برای حفظ امنیت ما به وجود آمده است از بین رفتن تمرکز زمانی رخ می دهد که مغز چیز هایی می‌بیند که باید به آن ها توجه کنید. تکامل موجب شده است که وقتی در اطراف خود با چیزی خطرناک یا جالی مواجه میشوید تمرکز خود را از دست می دهید و به آن عامل توجه میکنید. مردم فکر می‌کنند تمرکز یعنی بله گفتن به چیزی که باید بر آن تمرکز کنید ولی اصلا به این معنا نیست تمرکز یعنی نه گفتن به صد ایده ی خوب دیگری که وجود دارد شما باید با دقت انتخاب کنید.

  24. زهرا داودی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۸

    امروزه بسیاری از افراد از دلایل عدم تمرکز در هنگام درس و کاهش تمرکز هنگام مطالعه شکایت دارند. حواس‌پرتی و نداشتن تمرکز عوامل زیادی دارد که ممکن است از برخی از عوامل محیطی مانند سروصدا و شلوغی و هم‌چنین برخی مشکلات روان‌شناختی مانند اضطراب، استرس، افسردگی و وسواس فکری و عوامل فیزیولوژیک مانند فقر آهن، کم‌خونی و … سرچشمه می‌گیرند.

  25. ساناز خراسانی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۸

    عدم تمرکز را همه انسان ها دارن
    و عدم تمرکز بنا بر عوامل مختلفی میتواند باشد
    عوامل درونی
    عوامل بیرونی
    نداشتن علاقه
    ….
    و کسانی که در طولانی مدت عادت ب عدم تمرکز کردن
    وبا سرزنش کردن خود مانند جملاتی چقد حواس پرتم یا بی دقتم فقط کار را سختر میکنن
    چون با ذهنی ک مدام خود را سرزنش میکند نمیشود تمرکز کرد وبهترین نتیجه با سرعت کم را گرفت
    تمرین کردن بدون پیش داوری
    و عدم سرزنش و انجام مدیتیشن برای ایجاد تمرکز بیشتر بسیار کارامد میتونه باشه

  26. مهسا مکیان
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۸

    تمرکز بستگی به توانایی تمرکز دارد.
    تمرکز اساساً تربیت ذهنی شما برای بهبود تمرکز است با این حال, ذهن تمایل دارد در برابر تلاش های شما در برابر آزادی خود مقاومت کند.
    چند تمرین برای افزایش تمرکز در منزل :
    یک کلمه الهام بخش یا یک صدای ساده را انتخاب کنید و در ذهن خود به آن فکر کنید و آن را برای چند دقیقه در ذهن تان تکرار کنید. زمانی که ذهنتان شروع به تمرکز بر روی آن کرد, به مدت ۱۰ دقیقه بدون وقفه حرکت کنید.
    یک کلمه الهام بخش یا یک صدای ساده را انتخاب کنید و در ذهن خود به آن فکر کنید و آن را برای چند دقیقه در ذهن تان تکرار کنید. زمانی که ذهنتان شروع به تمرکز بر روی آن کرد, به مدت ۱۰ دقیقه بدون وقفه حرکت کنید.
    روی یک صندلی راحت بنشینید و کمر خود را صاف کنید. حالا یک انگشت را به سمت راست بینی تان فشار دهید و نفس عمیقی بکشید. تا ده بشمارید, نفس را به آرامی بکشید و از سوراخ سمت راست بینی به اندازه ده بشمارید. این تمرین را با سمت دیگر بینی تکرار کنید. این تمرین باید حداقل سه بار تکرار شود.
    و…

  27. ستایش خالقی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۷

    ناتوانی در تمرکزکردن ریشه های گوناگونی دارد ک این ریشه ها یا بیرونی است یا درونی ویا هردو.
    عوامل درونی:
    *مرور تجربیات قبلی ناتوانی در تمرکز،معطوف شدن ذهن به خودسرزنشگری و ضعف در مدیریت آن و تمرکز بر حواسپرتی بجای تمرکز بر کار موردنظر(که این موضوع،عزت نفس فرد را هم تحت تاثیر قرار میدهد ویا ممکن است ازجمله عوامل دخیل در تنبلی و اهمالکاری باشد)
    *بجای اینکه یک کار را به انتها برسانید و بعد کار بعدی را شروع کنید، همزمان به چند کار فکر میکنید ویا درمیان انجام یک کار مدام سراغ کار دیگری میروید که این موضوع بر کیفیت و مدت زمان هریک از کارها اثر منفی میگذارد(داشتن برنامه ریزی و مدیریت زمان کمک میکند نگرانی ناشی از باقی ماندن کارها و وقت کم به حداقل برسد).
    *ضعف در مدیریت احساسات خود و تاثیر آنها بر تمرکزمان(مثلا یاداوری یک خاطره که ناگهان فکرمان را معطوف خود میکند و احساساتمان را برمیانگیزد).
    *عدم علاقه به کار موردنظر
    عوامل بیرونی:
    *فضا و جهانی که ما رو بسمت سریعتر کارکردن سوق میدهد که با تمرکز پایینتر مرتبط است(تا جایی ک ممکنه تلاش کنیم افزون بر سرعت، کیفیت رو هم درنظر داشته باشیم و صرفا درپی سریعتر انجام شدن نباشیم).
    *در محیط چندان مناسبی قرار نگرفته اید(راهکار:تغییر محیط ویا انتخاب ساعاتی مناسبتر).

    عاملی دیگر که هم جنبه درونی و هم بیرونی دارد:
    *تمرکزتان جای دیگری است(مثلا درگیری روانی با موضوعی غیر از کار موردنظر و یا قرارداشتن در فضا و شرایطی که حفظ تمرکز دشوار است).

  28. پریسا غفران
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۷

    عدم تمرکز یه اتفاقی هست که برای تمام افراد اتفاق می افتاد و راه های زیادی برای در مان وجود داره ،برای تمرکز کردن اول باید حواس خود را از جاهای دیگر پرت کنیم و حواسمان را روی مسئله ای که رویش کار میکنیم متمرکز کنیم ،مکان های آرام را برای تمرکز کردن انتخاب کنیم ،تمرکز کردن روی کاری که دوست داریم و عوامل فیزی و گوارش هم روی تمرکز کردن تاثیر گذار است ، پرسه های بی هدف در اینترنت ،پیامک بازی و…می‌تواند روی تمرکز کردن اثر بگذارد
    تفریح ،مدیتیشن،خاطره نویسی ،ورش می‌تونه سازنده تمرکز باشه

  29. فاطمه فراتی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۷

    عدم تمرکز یکی از اتفاقاتی است که به صورت طبیعی برای همه انسان ها اتفاق می‌افتد اما تکنیک های زیادی برای درمان آن وجود دارد به طور کلی عدم تمرکز می تواند این علائم را داشته باشد ۱ درگیری های ذهنی آسیب پذیر برای خودمان حواس پرتی های اطراف فضای نامناسب جداسازی نکردن کار ها انتخاب نکردن محیط مناسب….درست مدیریت نکردن احساسات دوست‌نداشتن انجام کارها یا بی علاقه ای به کار..

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت

اگر می خواهید در وبسایت عضو شوید لطفاً از اینجا عضو شوید.

عضویت در سایت

[wc_reg_form_bbloomer]

در صورتی که قبلاً عضو شدید از اینجا وارد شوید.